Mobilbruk på skolen

Mobilfri skole

Mobiltelefonbruk er ikke lenger lov i skoletiden for elever på Haumyrheia skole
Vi har nå for mange eksempler på at telefonbruken blant elevene påvirker en del elevers psykososiale miljø i negativ grad.

Vi er blant annet kjent med følgende utvikling det siste året:
Elev har blitt filmet i garderobe/dusj (et under avverget at det ikke ble lagt ut)
Elever har «snappet» i timen; tatt bilde av medelever og lærer
Elever melder andre elever i timen og avtaler et «do-besøk»
Elever har blitt filmet i situasjoner de ikke har villet og dette er blitt delt
Krenkende atferd mot en elev har blitt filmet og delt
Vi sitter på meldingskorrespondanse mellom elever utført i skoletiden som er trakasserende og inneholder trusler

I tillegg har vi våre tidligere erfaringer med stillesittende elever innendørs, aktive på mobiltelefonen, i friminuttene på denne årstiden. Vi tar også med at det kan være sunt å gi elever litt «fri» fra sosiale medier på skolen.

Vi har ikke fått til praksisen med å hjelpe hverandre til at telefonene ikke skal brukes. Det er en betydelig risiko for at vi plutselig sitter med en sak der det er tatt bilde i garderober som blir spredt.
I ledelsen har vi kommet frem til at vi må prøve strengere praksis for å hindre at elever fortsatt skal oppleve utrygghet.

Bruk av mobiltelefon er forbudt for elever i skoletiden. (Mobilfri)

Skolen er ansvarlig for oppbevaringen, skader og eventuelle tyveri.

Dette innebærer følgende:

• Elevene skal levere inn mobiltelefonen sin (eller la ligge hjemme) i starten av første time
  • Telefonene oppbevares på navngitt plass i et låsbart skap i klasserommet
  • Elevene får utlevert telefonene i slutten av siste time (unntak valgfag tirsdag og torsdag)
  • Om noen elever «glemmer» eller ikke vil levere inn telefonen, vil vi be om å få den innlevert. Ser vi telefonen i bruk senere på dagen vil vi be om at den blir levert inn og vise til samtykke med foresatte. Vi kontakter foresatte om eleven nekter å levere inn.
  • Det vil være Chromebook som blir skolens digitale verktøy. Mobiltelefonen brukes ikke i det pedagogiske arbeidet
  • Ingen trenger telefonen for å handle i kantina.
  • Innleveringen av telefoner vil gjelde alle trinn. 10.trinn kan fortsatt forlate skolens område i langfri, men telefonen utleveres ikke.

Skolen vil sette opp flere klokker og ha flere kalkulatorer tilgjengelige.

Aktivitetstilbudet i langfriminuttene ute vil fortsette.

Det forventes at alle ansatte (og studenter) følger opp praksisen lojalt og kollektivt.
FAU støtter enstemmig regelendringen.