FAU

Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) skal bidra til en trygg og god skole for alle. Her får du vite mer om oppgaven og hvordan du kan jobbe dersom du tar verv i FAU.

Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø. Dette ansvaret hviler på både deg som forelder og skolen. Dere er hverandres viktigste medspillere i jobben med å sørge for at barna har det bra, lærer og utvikler seg. Godt samarbeid handler først og fremst om å følge opp hver enkelt elev gjennom utviklingssamtaler, konferansetimer og dialog i hverdagen.

Samtidig er det viktig å jobbe for et godt skolemiljø generelt. Barna lever i et skolesamfunn og er en del av et sosialt fellesskap. Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) er blant de lovbestemte utvalgene som skal bidra til et godt skolemiljø for alle. Hovedoppgaven er å sette samarbeidet mellom hjem og skole i system og gi foreldregruppen reell innflytelse på skolehverdagen.

Hva er Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)?

Når du har barn på skolen, er du automatisk en del av Foreldrerådet. Foreldrerådet velger representanter til Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) – én eller flere fra hver klasse. Til sammen utgjør de et utvalg som skal ha mulighet til å påvirke skolehverdagen og være en konstruktiv samarbeidspartner for skolen. FAU kan komme med råd og innspill, men også ta opp saker på eget initiativ.

FAU skal samarbeide med:

• Skolens ledelse og ansatte
  • Elevrådet
  • Foreldrekontaktene
  • Resten av foreldrene ved skolen
  • Kommunale foreldreutvalg hvis kommunen har det.

Kontaktinfo til leder og nestleder av FAU 2022/2023:

Inge Marie Haukalid (mor i 8C) er valgt til ny leder av FAU: imhauk@gmail.com
Nestleder/sekretær er Kristin Pedersen (mor i 8D): kristin.pedersen@nyeveier.no

FAU hadde sitt første møte 15.september. På dette møte ble det også valgt foreldrerepresentanter til skolens samarbeidsutvalg.
SU-leder ble Vibeke Prytz-Jensen, Sverre Eikeland nestleder og Stian Velund vara.