Ny på ungdomsskolen

Fremmedspråk 2

Elever som starter på 8. trinn, skal velge mellom et nytt fremmedspråk, engelsk fordypning eller arbeidslivsfag.
Elevene skal ha standpunktkarakter og kan komme opp til muntlig eksamen i 10. klasse i det faget de velger. Karakteren vil telle ved inntak til videregående opplæring.
Du kan lese mer om valg og konsekvenser av valg i dokumentet som er vedlagt på denne siden.

Haumyrheia skole tilbyr følgende muligheter i skoleåret 2023/24:
Tysk
Spansk
Engelsk fordypning
Arbeidslivsfag

VALGFAG

Valgfag skal ha et totalt omfang på 171 timer over tre år, som betyr 2 x 45 minutter i uken. Valgfagene vil være praktisk rettet.
Etter hvert som valgfagene ligger på alle trinn, kan det være at man oppretter aldersblandede elevgrupper.

Haumyrheia skole tilbyr følgende valgfag i skoleåret 2023/24:
1. Fysisk aktivitet og helse
2. Innsats for andre
3. Friluftsliv
4. Produksjon for scene

Elevene skal sette opp tilbudene i prioritert rekkefølge. Enkelte kan bli satt opp på annet enn sitt første ønske dersom en gruppe blir for liten til å kunne opprettes eller at for mange elever velger samme fag. Når elevene har fått tildelt et valgfag, foreligger det ingen klagerett. Bytte vurderes bare når særlige hensyn tilsier det.

Valgfag velges kun for et år.