Biblotek

Du må nesten vite hvor du skal lete, men finner du først frem til Haumyrheias bibliotek, finner du også skolens fineste sted; med blå sofa og green screen og utsikt og gyngestoler og spill. Og selvsagt, det viktigste av alt, en hel mengde bøker i alle sjangre!

Lesing er både veldig viktig og veldig fint. Lesing er en grunnleggende ferdighet som brukes i alle fag og gjennom hele livet. Biblioteket ønsker å være med på å skape leselyst. I en verden hvor mer og mer blir digitalt, er det viktig å kunne finne roen også uten skjerm i blant. Lesing utvider ordforrådet vårt, gir læring og hjelper oss å forstå andre mennesker.

De fleste elever på Haumyrheia har en “hyllebok” fra biblioteket i klasserommet sitt. Ofte er det lesekvart i norsktimene og leseprosjekter på gang. Engelskfaget bruker også bøker og lesing flittig. I tillegg har biblioteket fagbøker, med særlig bra utvalg i temaet psykisk helse. Biblioteket er organisert etter tema og sjanger, så det skal være lett å finne frem.

Biblioteket på Haumyrheia har sin egen konto på Instagram (@haumyrheiasskolebib). Der finner du nye bøker, konkurranser og informasjon om hva som skjer på biblioteket.

Alle elever ved skolene i Kristiansand får lånekort. Dette er et nasjonalt lånekort som også kan brukes ved alle offentlige biblioteker i Norge (foresatte kan reserve seg mot dette). På automaten på skolen låner elevene ved hjelp av feide-pålogget sitt i Kristiansand kommune. Hvis elevene vil finne ut bøker som er utlånt til dem, kan de sjekke det ved å logge seg inn enten via appen bibliofil eller på automaten på skolen. De aller fleste bøkene som finnes på skolebiblioteket finnes også på folkebiblioteket, så dersom boka du ønsker mangler i skolebiblioteket, kan vi få fraktet den opp hit til deg. Nettadressen til folkebiblioteket er https://krsbib.no/.

Et liv uten bøker er som en barndom uten eventyr, en ungdom uten kjærlighet, en alderdom uten fred.

-Carl Petter Frøhling

Hjertelig velkommen til biblioteket!