Publisert: 04. april 2024 | Sist endret: 04. april 2024 | Forfatter: Irmante Buineviciene

Kunstig intelligens i skolen

I en stadig mer digitalisert verden er det viktig at skolen utnytter og tilpasser seg teknologiske fremskritt for å forbedre mulighetene i læringsarbeidet både for elever og lærere. Generativ kunstig intelligens i form av en stor språkmodell er et verktøy som kan hjelpe både lærere og elever på ulike måter.

Hva er KI i Kristiansandskolen?

KI i kristiansandskolen er en løsning for å gi lærere og elever i Kristiansandskolens tilgang til å bruke skapende kunstig intelligens på en trygg måte. Løsningen baserer seg på et API til språkmodellen GPT v3.5. fra OpenAI med sine ulike språkmodeller. Selv om den ligger bak FEIDE-pålogging, lagrer den ikke persondata. Feide-påloggingen benyttes kun til tilgangskontroll.
Det å skape en sikker løsning for bruk av KI som verken krever penger eller persondata, åpner for at alle tilknyttet Kristiansandskolen skal få de samme forutsetningene til å lære om og med KI.

Hvorfor gjør vi dette?

• En ressurs for både elev og lærer. En språkmodell kan være en digital assistent i arbeidet på skolen, har gode allmennkunnskaper og er tilgjengelig 24/7.
  • Et utjevnende verktøy. Det er ikke alle elever som har tilgang til like mye hjelp til skolearbeid hjemme som andre elever. På skolen skjer det også at elever blir sittende for seg selv og vente på hjelp. Dette kan en språkmodell hjelpe til med.
  • Bedre tilpasset opplæring. En språkmodell svarer så godt den kan på spørsmål og oppdrag den får av brukeren, og ut fra hva brukeren sier at den selv trenger. Dette gir muligheter for elevene til å få svar tilpasset akkurat det de lurer på og med utgangspunkt i hva de forstår.
  • Tilpassing til samfunnet rundt oss. Elever og lærere får mulighet til å bli kjent med og utnytte den nyeste teknologien på en trygg og kontrollert måte. Elever (og lærere) får hjelp til å uttrykke meninger og til å fremme disse i aktuelle situasjoner og ulike former.
  • En trygg måte å bruke Kunstig intelligens på. De fleste KI-tjenestene på nettet er bak både pålogging og betaling. Lærere og elever har behov for tilgang til en KI hvor de slipper å betale for tilgangen, verken med penger eller opplysninger. Kristiansand kommune har satt opp dette gjennom denne løsningen.

Du kan gjerne lese mer her. og  Hva kan du bruke KI- til?