1. Lean, en pilot på Bærland (15.09.12)
Alle organisasjoner har forbedringspotensialer. Til å hjelpe oss
med å utnytte dette potensialet har vi valgt å bruke ”Lean”. Lean har sitt
opphav i japansk bilindustri. Sentralt i denne filosofien er tankene om kontinuerlig forbedring,
ansvarliggjøring og bedre utnyttelse
av ressurser. Vi mener at disse begrepene passer like godt i
skole og annen offentlig sektor som i produksjonsindustrien. Nøkkelstrategiene
er struktur, gode systemer, standardisering, fjerning av ”tidstyver” og mest
mulig fokus på kjernevirksomhet, for vår del elevenes læring.
Vårt hovedmål med Lean er å øke elevenes læringsutbytte
gjennom å bedre kvaliteten på undervisningen. I tillegg har vi som målsetting å
bedre arbeidsmiljøet, samt å effektivisere drift og utvikling av
organisasjonen.
Vi skal dette skoleåret gjennom et omfattende opplæringsprogram
innen Lean, og vi blir trolig den første skolen i landet som bygger sin
virksomhet på denne filosofien. Vi har inngått en samarbeidsavtale med Samarbeidsutvikling
Norge A/S. De har mange års erfaring med Lean/ TPM både i privat og offentlig
sektor og har nå tatt imot utfordringen å utarbeide et opplæringsprogram for
oss. I første rekke legges det opp til 4 samlinger à 2 dager inneværende
skoleår.
Viktig prinsipper i vår Lean-tenking:
- Hvordan
øke elevenes læringsutbytte? Fokus på kontinuerlige forbedringer av våre
direkte og indirekte læringsprosesser (alt kan forbedres - alltid)
- Hvordan
skape mer tid til læring? Fokus på å fjerne/ eliminere sløsing og det som ikke
har noen verdi for elevenes læring (tidstyvene)
- Lærende
organisasjon. Sikre videreføring og deling av beste praksis.
- Respekt
for mennesket (voksne og barn). Det handler om involvering, tilhørighet,
ansvar, samarbeid og fellesskap.
Hvordan tenker vi så å bruke Lean på Bærland skole?
Dette året vil vi primært vil ha fokus på grunnopplæringen. Det er
først og fremst private produksjonsbedrifter som har erfaringene med Lean. En
viktig og krevende jobb blir derfor å ”omskrive” prosessene og verktøyene til
vår virkelighet og vår hverdag. Nye stier må tråkkes opp, noe som innebærer
prøving og feiling. Det finnes likevel mange fellestrekk i utvikling av
kvalitet og effektivitet i organisasjonskulturer, og vi vil ta med oss
erfaringer fra andre private og offentlige bedrifter. Parallelt med
opplæringsprogrammet vil vi gradvis implementere de mest relevante
Lean-verktøyene i hele organisasjonen. Vi har allerede tyvstartet med
noen enkle verktøy som for eksempel;
- 5S – Dette
er handler om å lage systemer for god orden i for eksempel lager, i verksteder,
fellesrom, datanettverket og i hyller og skap.
- EPL –
Ettpunktsleksjon er enkle visuelle rutiner/ bruksansvisninger/ standarder som
skal sikre deling av beste praksis i ulike arbeidsprosesser.
- Kontinuerlig forbedring (tiltaks-/problemløsningsskjema) Alle ansatte skal hver
dag tenker på hvordan små eller store prosesser kan forbedres. ”Jeg gjorde så
godt jeg kunne i dag, men hvordan kan vi gjøre det enda bedre eller smartere i
morgen?”