Auglend skole er en ZIPPYS VENNER skole
Hva betyr det?
Zippy for 1.-2.trinn baserer seg på historier om tre
barn, deres familier og venner og pinnedyret Zippy. Elevene lærer om:
·
- Følelser
- Kommunikasjon
·
- Relasjoner
- Konfliktløsning
Utgangspunkt er de mange hverdagsproblemer, sorger og gleder som
skjer i livene til Zippy og vennene hans. Det legges vekt på å aktivere både
følelsesfokuserte og handlingsfokuserte mestringsstrategier.
- Positive ferdigheter forsterkes.
- Det finnes ikke riktige eller gale løsninger -bare
mer eller mindre nyttige.
-
Lærerne lytter aktivt til barna.
- Barna praktiserer ferdighetene sine i ulike settinger
- Barna deltar, involveres og lærer av hverandre
- Barna evaluerer sin egen mestring
Elever
som har gjennomført Zippy på 1.-2.trinn fortsetter med Zippy for 3.-4. trinn.
Her fokuseres det på å forsterke det elevene har lært, og å arbeide videre med
temaene vennskap, kommunikasjon og forandringer i livet. Zippy for 3.-4. har
enda mer fokus på klassemiljøet. Målet er å styrke et
godt psykososialt klassemiljø. Barna skal utvikle mestringsstrategier for å
håndtere dagliglivets små og store utfordringer. Barna skal gi støtte til andre
og kunne be om og ta i mot støtte selv.
Tema i 3. og 4. trinn er:
- Oppstart og god kommunikasjon
- Vennskap
- Forandringer i livet
Foreldrearbeidet
i Zippy kan forsterke det barna lærer og gi foreldre et bedre bilde av hvordan
barna deres har det på skolen.
Lærerens evne til å lytte til elevene er en av
de viktigste prinsippene i programmet. Lærer må gi elevene mulighet til å komme
med sine tanker og meninger. Videre er det viktig at lærer veileder og
gir støtte når elevene finner mestringsstrategier for å hjelpe seg selv og
andre.
Du kan lese mer om Zippys venner her
Zippysang med tegnspråk