Skoleskyss

Hovedregelen er at elever som bor lenger borte fra skolen enn 4 kilometer, har krav på gratis skyss. (For 6-åringer gjelder 2-kilometersgrense).

Dersom veien kan karakteriseres som "trafikkfarlig", kan foreldrene søke om å få gratis skoleskyss for hele året, eller deler av året, selv om avstanden til skolen er mindre enn 4 km. Er du i tvil om ditt barn har krav på fri skyss, kan du henvende deg til AKT.

AKT har ansvar for skoleskyss for skyssberettigede elever i henhold til opplæringsloven, og skoletransporten er dimensjonert etter dette. Transport av sykler, ski, akebrett og lignende er ikke en del av skoleskyssen, men dersom det er kapasitet på bussen kan det tas med. Det samme gjelder transport av elever og andre som ikke er skyssberettigede. Sjåføren har anledning til å kreve betaling for sparke/triksesykler o.l. da elever må betale for å ta med seg ekstra utstyr på bussen.