Innhold
-
Lov- og styringsgrunnlag: Opplæringslova og læreplanverket LK20 (Kunnskapsløftet 2020) angir mål og innhold for opplæringen.
- Overordnet mål: Gi elevene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse for videre utdanning og deltakelse i samfunnslivet.
- Fag og kompetansemål: Læreplanene beskriver kompetansemål i hvert fag for bestemte trinn og hva elevene skal kunne mestre. Fageksempler: norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving, kunst og håndverk, musikk, fremmedspråk, m.m.
- Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne regne, å kunne skrive og digitale ferdigheter — disse integreres i alle fag.
Tverrfaglige temaer: LK20 har fokus på blant annet demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring.
- Tilpasset opplæring: Skolen skal tilpasse undervisningen til den enkelte elevs forutsetninger. For elever som trenger det kan det gis individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (IOP).
Vurdering
- Hensikt: Vurdering skal både fremme læring (vurdering for læring) og dokumentere elevenes kompetanse (vurdering av læring).
- Underveisvurdering: Løpende vurdering som skal gi elevene informasjon om utvikling, gi veiledning om hvordan de kan forbedre seg, og grunnlag for tilpasset opplæring. Denne gjelder på alle trinn og skal være konkret og framoverrettet.
- Sluttvurdering (standpunkt): I grunnskolen gis standpunktkarakterer i fag i de siste årene (se under for alder/trinn). Standpunktkarakterene oppsummerer elevens kompetanse i faget ved avslutningen av opplæringsperioden.
- Karakterskala: Ved vurdering med karakter brukes vanligvis tallskalaen 1–6 (hvor 6 er best).
- Eksamen og nasjonale prøver: Elever deltar i nasjonale prøver (bl.a. i lesing, regning og engelsk på bestemte trinn) og det kan være eksamen i 10. trinn i utvalgte fag (skriftlig eller muntlig) når dette er fastsatt.
- Vurdering uten karakter: På de lavere trinnene er mye vurdering beskrivende og uten tallkarakterer — fokus på tilbakemeldinger.
- Orden og atferd: Skoler vurderer også orden og atferd; regler og praksis for dette er beskrevet i regelverket.
- Rettigheter og klage: Elever og foresatte har rett til informasjon om vurderingsgrunnlaget, innsyn i vurderingskriterier og begrunnelse for karakterer. Det finnes klagemuligheter på standpunktkarakterer etter faste prosedyrer.
Praktisk gjennomføring og ansvar
- Læreren har ansvar for å bruke læreplanens kompetansemål som grunnlag for undervisning og vurdering.
- Skolen/skoleeier har ansvar for informasjon til elever og foresatte, og for å etablere systemer for vurdering og dokumentasjon.
- Dokumentasjon: Skriftlige vurderinger, halvårs- eller årsrapporter og annet dokumentasjonsmateriale skal foreligge etter regelverket.
Kilder og videre lesning
- Opplæringslova (lovtekst) og forskrifter
- Læreplanverket LK20 (Utdanningsdirektoratet)
- Veiledere fra Utdanningsdirektoratet om vurdering og kartlegging