Opplæringslovens kapittel 9A omhandler elevenes læringsmiljø - nulltoleranse mot mobbing
Alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø. Stortinget vedtok nytt lovverk om skolemiljø i 2017. Skolens aktivitetsplikt og prinsippet om nulltoleranse er blant de viktigste endringene i lovverket som trådte i kraft 1. august 2017.
Les mer her og her
Skolens sine prosedyrer
FYSISKE FORHOLD
Prosedyrer for de ansatte
Når du eller en foresatt avdekker brudd på OPL kapittel 9a -2 skal du: Hvis mulig;
- Rette det opp der og da.
- Melde fra til vaktmester eller renholder i egen bok i
administrasjonsgangen.
- Er det en oppgave som må løses av andre utenfor organisasjonen/ bygget,
gir du skriftlig melding til avdelingsleder eller administrasjonen.
Administrasjonen videreformidler feilen via VOF (varsel om feil) eller direkte
til eiendom eller parkavdelingen i kommunen.
- Alt etter alvorlighetsgrad meldes saken i kommunens interne HMS system,
Synergi.
- Rektor behandler fortløpende saker som meldes i Synergi.
PSYKOSOSIALE FORHOLD
Prosedyrer for de ansatte
Når du får mistanke om eller avdekker brudd på OPL kapittel 9a-3 skal du:
- Undersøke saken nærmere
- Ha samtale med de involverte elevene
- Undersøke/informere de andre på trinnet og SFO
- Informere avdelingsleder
- Informere foresatte til berørte
- Følge opp elevene, klassemiljøarbeid evt. spesialpedagogiske tiltak iverksettes.
Dersom foresatte henvender seg til deg må du:
- Avklare om det er en generell bekymring eller en henstilling/ melding om brudd
knyttet til kap.9 a.
- Dersom det er en henstilling må meldingen skriftlig gjøres. Som ansatt på skolen
må du informere foresatte om det, og eventuelt hjelpe/samarbeide med
foresatte.
- Meldingen leveres avdelingsleder som informerer ledergruppen.
- Foreløpig behandling evt. innkalling til samtale hvor saken gjennomgås og
rutiner/prosedyrer for videre behandling beskrives. (Ansvar: avdelingsleder
sammen med kontaktlærer).
Videre saksgang:
- Saken undersøkes videre
- Rektor fatter enkeltvedtak.
- Tiltak i samsvar med enkeltvedtaket iverksettes.
- Evaluering av tiltak- hva er gjort, er problemet løst, må evt. tiltaket fortsette eller
må andre tiltak vurderes