Meny
Velg seksjon Forside
Postadresse Postboks 8069, Forus 4068 Stavanger Telefon: 51 81 43 20 Send oss e-post
Besøksadresse Gauselbakken 103 4032 Stavanger
Redaktør: Bruse Espedal
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<september 2020><<
september 2020
mtotfls
31010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293001020304
05060708091011
Opplæringslovens kapittel 9

Opplæringslovens  kapittel 9 omhandler elevenes læringsmiljø

FYSISKE FORHOLD

Prosedyrer for de ansatte

Når du eller en foresatt avdekker brudd på OPL kapittel 9a -2 skal du:  Hvis mulig;

  • Rette det opp der og da. 
  • Melde fra til vaktmester eller renholder i egen bok i administrasjonsgangen. 
  • Er det en oppgave som må løses av andre utenfor organisasjonen/ bygget, gir du skriftlig melding til avdelingsleder eller administrasjonen. Administrasjonen videreformidler feilen via VOF (varsel om feil) eller direkte til eiendom eller parkavdelingen i kommunen. 
  • Alt etter alvorlighetsgrad meldes saken i kommunens interne HMS system, Synergi. 
  • Rektor behandler fortløpende saker som meldes i Synergi.

 

PSYKOSOSIALE FORHOLD

Prosedyrer for de ansatte

Når du får mistanke om eller avdekker brudd på OPL kapittel 9a-3 skal du: 

  • Undersøke saken nærmere 
  • Ha samtale med de involverte elevene 
  • Undersøke/informere de andre på trinnet og SFO 
  • Informere avdelingsleder  Informere foresatte til berørte 
  • Følge opp elevene, klassemiljøarbeid evt. spesialpedagogiske tiltak iverksettes.  

 Dersom foresatte henvender seg til deg må du: 

  • Avklare om det er en generell bekymring eller en henstilling/ melding om brudd knyttet til kap.9 a. 
  • Dersom det er en henstilling må meldingen skriftliggjøres. Som ansatt på skolen må du informere foresatte om det, og eventuelt hjelpe/samarbeide med foresatte. 
  • Meldingen leveres avdelingsleder som informerer ledergruppen. 
  • Foreløpig behandling evt. innkalling til samtale hvor saken gjennomgås og rutiner/prosedyrer for videre behandling beskrives. (Ansvar: avdelingsleder sammen med kontaktlærer).

Videre saksgang: 

  • Saken undersøkes videre 
  • Rektor fatter enkeltvedtak. 
  • Tiltak i samsvar med enkeltvedtaket iverksettes. 
  • Evaluering av tiltak- hva er gjort, er problemet løst, må evt. tiltaket fortsette eller må andre tiltak vurderes