1. trinn
Telefon: 51 97 23 30 Send oss e-post
Redaktør: Gisle Helbæk
Lekser ved Iglemyr skole

Ved Iglemyr skole har vi hatt en gjennomgang i personalet der vi har drøftet hvilke retningslinjer som skal gjelde for lekser.

Skolen vil fortsatt ha lekser og hjemmearbeid som en del av arbeidet for å nå målene i kunnskapsløftet. Skolen har derfor utarbeidet 5 punkter som alle trinn hovedsakelig skal følge:

- Skolen gir lekser som elevene har forutsetninger for å mestre.

- Foreldre kontakter skolen dersom leksemengden oppleves som urimelig stor, eller leksene som urimelig krevende.

- Leksene skal fordeles på de ulike ukedagene.

- Leksene skal ta utgangspunkt i kunnskapsmålene.

- Skolen skal følge opp leksene.

Disse punktene skal være til hjelp for deg som foresatt der du vet hva du kan forvente av skolen når det gjelder lekser. Som nevnt i punkt nr. 2 er det viktig at dere som foresatte tar kontakt med skolen dersom dere ser at leksene ikke har den effekten den er ment å ha. Vi er opptatt av å ha en god dialog med dere foresatte, med elevens beste som felles mål.

I den siste tiden har lekser vært debattert og flere har tatt til orde for leksefri skole/familie. Her kan du lese kommunaldirektørens svar når det gjelder dette.

Mvh rektor Gisle Helbæk