Nye 1. klassinger
01020304050607
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Skolehelsetjenesten

Har du sosiale eller psykiske vansker, lurer du på noe om pubertet eller om barns vekst og utvikling, eller trenger du bare noen å snakke med? Ta kontakt med Maria. Hun er helsesykepleier på Ganddal skole og kan treffes  mandag - torsdag, + annenhver fredag.

maria.christina.knutsson@sandnes.kommune.no

Hva er skolehelsetjenesten?

Skolehelsetjenesten skal i følge forskrift FOR-2003-04-03-450  fremme barnets helse og forebygge sykdom og skade. Skolehelsetjenesten skal arbeide for å fremme elevenes lærings og utviklingsmiljø og bidra til en helsefremmende livsstil. Det er i hovedsak helsesykepleiere som arbeider i skolehelsetjenesten. Helsesykepleier er sykepleier med videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge. Noen ganger i halvåret er det skolelege på skolen.

Hva kan skolehelsetjenesten hjelpe til med?

Sosiale eller psykiske vansker; mobbing, mistrivsel, tristhet, uro/angst etc. Fysiske plager; kartlegge, når bør lege kontaktes  Vekst og utvikling; måle høyde og vekt og vurdere fysisk og psykisk utvikling, spørsmål og vansker omkring pubertet Syn og hørsel; syn- og hørselstest Støttesamtale med barnet når de møter utfordringer; samlivsbrudd, tap, sorg og sykdom etc.Hvordan være gode foreldre når en møter utfordringer; samlivsbrudd, tap, sorg eller sykdom, stadige konflikter omkring daglige rutiner eller gjøremål etc.   Det er særlig aktuelt å samarbeide med skolens personale slik at skolehverdagen for eleven blir så god som mulig. Skolehelsetjenesten kan henvise til, og samarbeide med andre tjenester i samråd med barn og foreldre.   I tillegg tilbys rutineundersøkelser og vaksinering etter anbefalt barnevaksinasjonsprogram fra Nasjonalt folkehelseinstitutt 1.5 Barnevaksinasjonsprogrammet - Folkehelsinstituttet   Helsesykepleier har helseveiledning i elevgrupper og deltar på enkelte foreldremøter.

Les mer om skolehelsetjenesten på kommunens hjemmeside;hjemmeside

Helsesykepleier på denne skolen: Maria Knutsson

Trefftider på skolen: mandag-fredag