Skolebibliotek

Skolebiblioteket vårt ligger sentralt på skolen med inngang fra torvet/amfiet. Vi er så heldige at det er et stort rom, med god plass til både bøker og ulike sittegrupper. Det har vært mye fokus de siste årene på å gjøre rommet til et godt sted å være, og da også et godt sted å lære.

Ved god hjelp av «gis bort» på Finn, kreative lærere og vaktmestere har vi fått mange sittegrupper i løpet av de siste årene. Et grupperom som er på biblioteket, ble nylig innredet som ei lita stue. Ellers har vi har blant annet et snekret «palleamfi», og vi har flere sittegrupper med sofaer som pleier å være veldig populære når biblioteket er åpent.

Biblioteket er åpent i spisefri, og på biblioteket kan man spille sjakk, legge puslespill, strikke, lese og snakke. I tillegg brukes biblioteket gjennom skoledagen til blant annet gruppearbeid, undervisning og lesing. På biblioteket er det en god del å velge mellom når det gjelder ulike typer tekster og de er sortert etter tema. Eksempler på tema/sjangerinndeling er: Tegneserier/manga, fotball, all you need is love, krim, fantasy, engelsk.
I tillegg til hyller med ulike sjangre/temaer, er det også ulike utstillinger i løpet av året. Det kan være utstillinger knyttet til tema, eller utstillinger som viser nyheter. I desember dekkes hele vinduet med Bibliotekets julekalender, hvor det er en tekst per dag. Disse blir også presentert på bibliotekets instagramkonto @holtesskolebibliotek. Følg den gjerne, både elever og foresatte. Her kan det komme tips til hva man kan lese, hva vi har, og hva som skjer på biblioteket.

Lurer du på om vi har ei bok inne? Da kan du bruke søkefunksjonen til bibliofil. Lenke finner du her. Noen typer tekster/bøker som du savner? Kom gjerne med tips til nye innkjøp.