Meny
Velg seksjon Forside
Hovedadresse Ordfører Askelandsgate 11 4020 Stavanger Telefon: 51 91 42 30 Send oss e-post
Jåtten skole Postadresse: Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Redaktør: Veronica H. Hellevik
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2023><<
juni 2023
mtotfls
29303101020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829300102
03040506070809
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Læreplanverket

Nytt læreplanverk for grunnskolen og videregående opplæring innføres gradvis fra august 2020. Alle trinn på Jåtten skole innfører nytt læreplanverk i 2020.

Læreplanverket består av:

Hva er nytt i læreplanverket?  https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/hva-er-nytt-i-lareplanverket/

Læreplanene har fått ny struktur:

1. Om faget

  • Fagets relevans og sentrale verdier
  • Kjerneelementer 
  • Tverrfaglige tema 
  • Grunnleggende ferdigheter

2. Kompetansemål og vurdering

3. Vurderingsordning

Læreplanene har fremdeles kompetansemål, men kompetansebegrepet er fornyet:

Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

Dybdelæring

De nye læreplanene skal legge til rette for dybdelæring. Samfunnet og arbeidslivet endrer seg med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Vi trenger barn og unge som reflekterer og er kritiske.

Presisering av grunnleggende ferdigheter

Læreplanene inneholder fortsatt de fem grunnleggende ferdighetene å kunne lese, å kunne skrive, å kunne regne, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Ferdighetene er presisert i "Om faget" til hver læreplan.

Omtale av vurdering i fag

Læreplanene inneholder en fagspesifikk omtale av vurdering for hvert trinn det er kompetansemål for. Omtalen uttrykker hva elevene samlet sett skal vurderes etter i underveis- og sluttvurderingen.