Velg her: Forside
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Logopedisk opplæring og veiledning

HVA GJØR EN LOGOPED?

Logopedisk opplæring og veiledning er spesialpedagogisk arbeid innen følgende områder:

• Afasi
    Kan skyldes hjerneslag eller hjernesvulst og andre skader i hjernen.
    Kommunikasjonsproblemer = afasi.
    Afasi kan gi vansker med å snakke, skrive, lese og forstå

Dysartri
    Kan oppstå ved hjerneslag og som følge av diagnoser som for eksempel Parkinson og MS
    Dysartri er en talevanske som gir problemer med uttalen på grunn av ansiktslammelser og andre lammelser eller koordineringssvikt i talemuskulaturen.

Dysfagi
    Kan oppstå ved hjerneslag og som følger av for eksempel ALS eller andre nevrologiske sykdommer.
    Dysfagi er en svelgevanske som i større eller mindre grad gir problemer med å spise og drikke.

Stemmevansker
    Kan oppstå ved feil belastning og skade på stemmeleppene. Men det kan også være følge av nevrologiske sykdommer eller kreft.

Stamming/løpsk tale
    Er en medfødt disposisjon som oftest dukker opp i barneårene. Det kan ofte medføre kroppslige og/eller følelsesmessige reaksjoner.