Meny
Velg seksjon Forside
1. trinn
2. trinn
3. trinn
4. trinn
5. trinn
6. trinn
7. trinn
Bogafjellbakken 1 4324 Sandnes
Telefon: 51338700 Send oss e-post
Redaktør: Jørgen Slyk
Gå til Its Learning
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2017><<
november 2017
mtotfls
30310102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930010203
04050607080910
Spesialundervisning i grunnskolen

Dersom en elev av ulike grunner ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, kan det være at han eller hun har rett til å få spesialundervisning - etter § 5 i opplæringsloven.

Retten til spesialundervisning kan være knyttet til ett eller flere fag, og den kan være tidsbegrenset eller vare gjennom hele skoleløpet.

Utgangspunktet for vurdering av behov for spesialundervisning er gjerne at lærer og/eller foreldre/foresatte registrerer at en elev har et mulig behov.  Et slikt mulig behov blir meldt som sak til det spesialpedagogiske teamet på skolen.  I slike tilfeller blir dette meldeskjemaet tatt i bruk.

Skolens eget spesialpedagogiske team består spespedkoordinator, sosiallærer og representant for ledelsen.  Teamet har møte hver 14. dag.  En gang pr måned deltar skolens kontaktperson i PPT på møtet.  Andre samarbeidspartnere deltar i møtene ved behov.

Behandlingen i skolens eget spesialpedagogiske team resulterer gjerne i at det blir gjort ulike kartlegginger.  Bogafjell skole kartlegger elevene generelt gjennom et omfattende kartleggingssystem.  Spespedteamet samarbeider nært med ulike instanser - for eksempel PPT, helsesøster, barnevernstjenesten, logopedtjenesten, Altona ressurssenter m.fl. 

Det spesialpedagogiske teamet ved skolen kommer med anbefalinger for hva som skal gjøres videre i den enkelte sak.

Rett til spesialundervisning utløses av en sakkyndig vurdering utarbeidet av pedagogisk psykologisk tjeneste i kommunen - gjerne kalt PPT.

Når en sakkyndig vurdering konkluderer med at en elev har rett til spesialundervisning, utløser dette et enkeltvedtak om rett til spesialundervisning.  Det er rektor på skolen som fatter enkeltvedtaket.

Regler for enkeltvedtak står i forvaltningsloven, og disse impliserer at det er klagerett på vedtak som blir gjort.  Fylkesmannen er klageinstans.  Klage sendes gjennom skolen innen tre uker etter at enkeltvedtaket er mottatt.

Utdanningsdirektoratet har gitt ut et meget nyttig om retten til spesialundervisning.  Her finner du dette heftet.

Et av de første skrittene i prosessen mot spesialundervisning, er henvisning til PPT.  Normalt er det skolen som foretar en slik henvisning - i samarbeid med hjemmet.  Men det er ingenting i veien for at foreldre/foresatte kan henvise til PPT selv.  Dette henvisningsskjemaetskal brukes ved henvisning til PPT i Sandnes kommune.

Bogafjell skole samarbeider tett med barnehagene som avgir elever til skolen.  Ved overgang til ungdomsskole, blir det gjennomført egne overføringsmøter - blant annet for å ivareta de elevene som har spesialpedagogiske behov.

Når en elev får spesialundervisning, blir det gjennomført regelmessige samarbeidsmøter mellom hjem og skole som del av det oppfølgingsansvaret som skolen har ovenfor hjemmet. 

På utdanningsdirektoratets hjemmesider kan du finne mye nyttig stoff vedrørende spesialundervisning.  KliKk her - så kommer du direkte til de sidene som omhandler spesialpedagogisk hjelp.

Det kan og være nyttig å besøke nettstedet til Fylkesmannen i Rogaland - nærmere bestemt utdanningsavdelingens egne sider for grunnskole.