Spesialundervisning
og tilrettelegging.
Alle barn har i følge Opplæringsloven rett til
tilpasset opplæring. Både i grunnskolen, og i den videregående opplæringen,
skal undervisningen tilpasses og tilrettelegges for alle elever ut fra den
enkeltes forutsetninger.
Elever som ikke har, eller ikke kan få, et tilfredsstillende
utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning.
Spesialundervisningen skal ha et slikt innhold at det samlede tilbudet gir
eleven et forsvarlig utbytte av opplæringen. Foresatte kan ta
kontakt med kontaktlærer/spes.ped.leder for å
melde behov om hjelp eller
drøfte en bekymring. Henvendelsen kan
også komme andre veien, dersom vi som skole legger merke til noe vi undrer oss
over eller lurer på i forhold til eleven.
Henvisning og sakkyndig vurdering
Elever som trenger ekstra hjelp
utover den ordinære undervisningen, enten det handler om å følge andre
kompetansemål eller ha en annen organisering, må henvises til PPT. Det gjøres alltid i samarbeid med eleven selv og
foreldrene. Saksgangen er som følger:
- Uroen blir drøftet med lærerne/spes.ped
leder. Eleven må selv uttale seg.
- Lærene skriver en henvisning til PPT,
der det legges ved en pedagogisk rapport. Denne sier noe om styrker og
utfordringer, både hos eleven og i læringsmiljøet eleven er en del av.
Foreldre må signere.
- Det kan gå noe tid før eleven blir tatt
inn hos PPT, men når det er tildelt en saksbehandler vil det være et
oppstartsmøte på skolen, der foreldrene er med. Her legges
utfordringsbildet fram, og man blir enige om veien videre. PPT observerer i klassen og har en
elevsamtale i etterkant.
- Dersom det skal utføres kartlegging
eller testing blir det gjort i denne perioden.
- Nytt møte med PPT, der de legger fram
sine funn og tanker om veien videre, og om det eventuelt er behov for
spesialundervisning. Dersom det er behov for det, lager PPT en sakkyndig
vurdering, som sier noe om nettopp dette.
- Dersom det er konkludert med
spesialundervisning fatter skolen et vedtak om dette. Dersom det er snakk
om å avvike fra deler av opplæringsplikten eller fag- og timefordelingen,
fattes vedtaket av Oppvekst i kommunen.
Individuell opplæringsplan
Elever med
spesialundervisning får opplæring etter individuelle opplæringsplaner
(IOP), som tar utgangspunkt i gjeldende læreplan og sakkyndig vurdering. For noen handler det om å
plukke kompetansemål for lavere trinn, for andre om en annen type organisering,
eller varianter av disse. I noen tilfeller kan det også handle om redusert
skoletilbud i en periode på grunn av sykdom eller psykisk helse.
For mer informasjon om PPT og
spesialundervisning se udir.no:
Spes. ped. leder på Haumyrheia skole er Kristin Askland. Hun kan kontaktes på 97778197 elle Visma.