Hesnesveien 200 4885 Grimstad
mtotfls
01020304050607
Innlogging nettsiden
Klikk her for å logge inn
Skolemiljø

Elevenes rettigheter og skolens plikter.

Her finner du informasjon om hvilke rettigheter elevene har og hvordan du kan gå fram dersom du blir mobbet. Informasjonen kan brukes og er nyttig for elever og foreldre.

Følg linken her for å lese mer om rettigheter og plikter.

Vil du melde fra om mobbing eller om en elev ikke har det trygt og godt på skolen?

Du kan finne "Meld fra om mobbing" plakaten på skolens hjemmeside, eller ved å følge linken her.

Dette skjemaet kan du bruke til å melde fra når en elev ikke har det trygt og godt på skolen, på vei til og fra skolen, på SFO eller leksehjelp. Noen eksempler på ting du kan melde fra om er:

Mobbing mellom elever, vold, diskriminering, utestenging, baksnakking, rasisme, forhold utenfor skolen, eller andre årsaker til at eleven ikke opplever at det er trygt og godt på skolen.

Loven beskriver det fysiske miljø og ellers elevens sosiale og psykiske skolemiljø ved å følge denne linken.

Skolen har en egen skolemiljøplan, den finner du her til høyre på denne siden som et dokument.

Skolen har eget elevråd. Elevrådet og deres årshjul med arbeidsoppgaver kan du lese mer om her.

Udir har en egen nettressurs om mobbing her.

På vår hjemmeside kan du også lese om vår helsesykepleierne, som er en god ressurs på skolen. De jobber aktivt med skolemiljø i grupper og gjennom individuelle samtaler. Les mer her.

Vi har også en link til Norges kanskje mest kjente Helsesista på nett og i sosiale medier. Kanskje du vil chatte med henne?

Her kan du lese om skolens  trivsels- og ordensregler vedtatt av skolestyret.

Skolen bruker "Spekter" som kartleggingsverktøy for å hente inn informasjon om eleven læringsmiljø(Jf. Opplæringslovenskapittel 9 A). Spekter brukes jevnlig på skolen for å følge med på utviklingen av læringsmiljøet. Spekter kan være et varslingssystem for elever som ikke opplever at de har et trygt og godt skolemiljø, og kan brukes ved mistanke eller varsling om f.eks. mobbing. Kartleggingsverktøyet kan også brukes som en ikke-anonym digital elevsamtale.

Spekter bruker prinsippet om triangulering for å kunne samle inn gyldige opplysninger, og for å oppnå en så sikker evaluering som mulig. Gjennom triangulering hentes ulik informasjon om et fenomen fra mange kilder – på flere måter. I Spekter ivaretas triangulering ved hjelp av spørreskjema, elevsamtale og eventuelt observasjon.

Du kan lese mer om Spekter på deres hjemmeside

Filmressurser om vennskap og mobbing :

"Voksne skaper vennskap"

"Voksne skaper vennskap sammen på nett"

Hvordan stoppe mobbing

"En mobbehistorie"

Andre ressurser vold overgrep. www.jegvet.no