Klasser og funksjoner Forside
Postadresse Postboks 583 4302 SANDNES
Besøksadresse Nøtteskjellveien 7 4310 HOMMERSÅK Telefon: 51 33 66 10
Redaktør: Øyvind Fjermestad
Rutiner for trafikksikkerhet på skolevei

Som et ledd i arbeid med trafikksikring av skoleveien, har skolen utarbeidet rutiner. Rutinene bygger på de retningslinjer og lover som gjelder for området. Rutinene er delt inn i bil/kollektivtransport, bruk av sykkel/motoriserte fremkomstmidler, og eleven som fotgjenger.

Bil/kollektiv transport

Elevene skal alltid bruke påbudt sikring i bil eller buss. Elevene skal vise aktsomhet når de forlater kjøretøyet og vente til det har stoppet helt.

Sykkel/motoriserte fremkomstmidler

Elevene bør bruke hjelm dersom de sykler til skolen. Syklene skal være i forskriftsmessig stand (lys (foran og bak) og refleks i mørketiden) Elevene skal passere fotgjengeroverganger gående. Sykkelvei/sti benyttes der dette er tilgjengelig. Der dette ikke er tilgjengelig sykler en på høyre side. Ingen elever sykler med passasjer på bagasjebrettet.

Eleven som fotgjenger

Elevene følger trafikkreglene. Fotgjengeroverganger benyttes ved kryssing av vei. Elevene benytter fortau der dette er tilgjengelig. Der fortau ikke er tilgjengelig går eleven på venstreside av veien.Elevene benytter refleks eller refleks vest i mørketiden.