Sandvigå 7 4007 Stavanger
Telefon: 91783173 Send oss e-post
Når barn fra Russland og Ukraina går på samme skole

– Elevene kan fort bli bærere av de voksnes konflikter. Dersom russiske og ukrainske barn går på samme skole, må de voksne følge ekstra godt med på dialog og atferd.

Det sier psykologspesialist Klara Øverland, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret (FILIORUM, Selma, OTB) ved Universitetet i Stavanger og spesialrådgiver ved RKBU-Vest Norce.

– De ansatte i skoler og barnehager blir spesielt viktige når elever har det vanskelig. De er stabile, trygge voksne som barna møter hver dag, og får derfor en spesiell rolle når det gjelder å informere barna og snakke med dem om krigen som foregår. De er også ofte i jevnlig kontakt med foreldrene, og kan følge opp vansker som måtte oppstå med tilpassede tiltak. Hvis du eller barna strever med tanker og følelser i forbindelse med krigen eller vanskelige hendelser, er det viktig å være i dialog med de ansatte i barnehagen eller skolen, oppfordrer hun.

Når barn fra Russland og Ukraina går på samme skole