Velg seksjon Forside
Lusesjekk

Alle med hår på hodet kan få hodelus. Lusesmitte skjer ved at lus kryper fra en person til en annen når hodene legges inntil hverandre, og det har ingenting med dårlig hygiene å gjøre. Hvis flere i familien eller omgangskretsen har lus, bør disse behandles samtidig for å hindre gjensmitte. Når behandlingen er ferdig, bør du ta en ukentlig sjekk i tre uker for å være sikker på at lusene er borte.Vanlig hårvask dreper ikke lus eller luseegg.

Sjekk barna en gang i måneden

For at færre skal få hodelus, er det viktig å oppdage smitte raskest mulig. Barnefamilier bør sjekke familiemedlemmene med lusekam minst én gang i måneden. Er det oppdaget lus i omgangskretsen, må man sjekke oftere

Mer informasjon om lusesjekk og behandling finner du HER

Nyttig å vite:

- Barn som har hodelus trenger ikke å være hjemme fra skolen eller barnehagen, men behandling bør komme i gang raskest mulig.

- Hodelus er ikke farlig, men det er plagsomt for den det rammer. Hodelus smitter ved hode-til-hode-kontakt, og ikke via luer, kosedyr eller andre gjenstander.

-  Alle kan bli smittet av hodelus, uavhengig av alder, hårtype osv.

- Lus blir raskt svekket når de er borte fra hodet. Det er derfor ikke nødvendig å vaske klær, hus og møbler.

kilde: FHI.no - Informasjonsbrosjyre om lus