Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Tips for å fremme lesing i hjemmesituasjonen.

Mange faktorer bidrar i utviklingen av leseferdigheter. Evnen til å forstå tekst gjennom korrekt omsetting av bokstavkombinasjoner (ord, symboler) til forståelse av hva disse bokstavkombinasjonene betyr, påvirkes av mange forhold. Både ordforråd, symbolfunksjon, øyebevegelser, øvelse, interesse, målrettethet og type stoff som leses er med å bidra til god leseforståelse (Pedagogisk ordbok, Bø & Helle, 2002). Her kommer jeg derfor med noen tips om hva man kan gjøre hjemme for å videreutvikle lesekompetansen i hjemmet utover lekseoppfølging.

Spille brettspill.

• Mange brettspill er gode for språkutviklingen. Ved å være bevisst på å prate sammen og sette ord på det som skjer får man stort språklig utbytte. Eksempler på spill kan være Alias,Gjett hvem, Monopol, Villkatten, se hva jeg kan, Yatzi, Poohat etc.

Vise nytteverdien av lesing og skriving

• La eleven skrive handleliste, bursdagskort, ønskelister, brev etc.
  • La eleven lese det han/hun møter mens dere er ute på noe. Eksempelvis skilt langs veien, navn på butikker eller varer etc.

Høre lydbøker

• Høre lydbøker når man kjører bil, bruke lydbok som rolig avslutning på dagen eller andre situasjoner det passer seg.
  • Det finnes flere bøker som er spilt inn på Youtube. Eksempelvis Albert Åberg, Bokstavkongen,  Snart sover du, Harry Potter etc.

Lese bøker

Gå for eksempel på biblioteket jevnlig og lån nye bøker som dere kan lese. Når man leser bøker, ta dere gjerne tid til å prate om bilder og/eller innhold.

Serier

• NRK super har utrolig mye lærerikt og gøy for elevene. Det blir spesielt godt læringsutbytte dersom voksne ser sammen med elevene og prater og reflekterer over det man ser.

Syng

• Sang utvikler ordforråd, skaper språklig forståelse og påvirker arbeidsminnet positivt. Derfor er det svært positivt å synge mye!
  • Sjekk gjerne ut spillelister på Spotify, søk opp musikkvideoer på NRK Super etc.

Snakk sammen

• Det er utrolig mange begreper og ord som kommer gratis når man snakker sammen. Har eleven et godt fundament her, vil lesing og leseforståelse få et solid grunnlag. Nyborg har en modell for  begrepsundervisning som kan være nyttig å ha lest gjennom for å være bevisst på spesielle begrepsområder som er sentrale for språket.  Link: https://undervisningsmetoder.com/systematisk-begrepsopplaering/analysebegreper/