Meny
Velg seksjon Forside
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2021><<
juni 2021
mtotfls
31010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293001020304
05060708091011
Tips for å fremme regning i hjemmesituasjonen

Vi forstår verden rundt oss ved hjelp av språk og ved å sette navn på ting. Slik sett er matematikken en del av (eller utvidelse av) språket vårt. Ved hjelp av matematikk kan vi forstå den verden vi lever i, naturen, teknologien, informatikken, økonomien, osv. Store deler av matematikken er basert på tallsystem, begreper og logikk. For å bli god i matematikk trenger man mengdetrening og motivasjon. Men, det er ikke alltid like gøy eller like lett å sette seg ned å gjøre store mengder med oppgaver for å bli bedre. Med bakgrunn i dette kommer det derfor noen tips til aktiviteter som kan gjøres hjemme som er gode for den matematiske utviklingen.

Spill brettspill

- Brettspill med rutenett, gjentakende mønster/handlinger og sorteringsoppdrag er spesielt gode for den matematiske utviklingen. Eksempler på spill er Azul, Bandu, Vil du vedde, Uno, Yatzi, Monopol, Mattemix, Stigespill, sjakk, Blokus, Escape Room, x-tiles også videre. 

Finmotoriske øvelser

-Bygg lego eller perle. Bygger/perler man ved bruk av tegninger får man øvelse i å forstå instruksjoner og utføre handlinger selvstendig. Ved bygging/perling av fri fantasi utvikles kreativ tenkning og resultater.  Gjør man det sammen kan man forsterke læringsutbytte med begrepsforståelse. Eksempel: “Kan du finne en rød firer til meg?”. Styrke i fingrer og øye hånd koordinasjon får man også med denne type øvelser.

Tell og regne i hverdagen

- Bruk anledninger til å telle og regne. Eksempelvis kan man ha den lille gangetabellen konkurranse mens man kjører bil. Eleven spør mamma/pappa og omvendt. Den som  får flest rett før bilen stopper har vunnet omgangen.  

- Tell hvor mange skritt det er til dere kommer frem mens dere går. Det er overraskende mange elever som har utfordringer med å telle videre fra 100. Dere kan variere med å telle annet hvert tall (mamma/pappa oddetall og eleven prartall) eller telle 5 om gangen, 10 om gangen, 8 om gangen etc. 

- Ha regnekonkurranse i butikken. La eleven regne sammen/gjøre overslagsregning over  det dere putter i handlekurven (fordel å ikke gjøre dette til ukeshandling, men ved eksempelvis et lite ærend :-) ). Se hvem som kommer nærmest kassasummen. For de minste kan dere for eksempelvis prate om priser og/eller legge sammen 3 varer. 

Serier

- På hjemmesiden ligger det en liste med serietips på NRK super. Her er det mye verdifullt. Eksempelvis MK-X og Villa Mekk. Ekstra læringsutbytte får man dersom man ser det sammen. 

Klokken

- Bruk klokke for alt det er verdt i hverdagen. Gjør avtaler om at de skal komme hjem til for eksempel 18:00 (eller 18:03), ta tiden på hverandre, la eldre elever ha vekkerklokke å ansvar for å holde tid selv etc. Bruk både digitale og analoge begreper.

-Vær bevisst på- og bruk begreper om tid (årstider, deler av et døgn, sekund, minutter, timer, dager, uker, måneder, år, tid før noe, etter noe, lang/kort tid, osv.). 

Begreper

- Dersom eleven har utfordringer med matematikk, kan man ofte finne kunnskapshull innen begreper. Nyborg har en begrepsundervisningsmodell som er særdeles nyttig å være bevisst på:  https://undervisningsmetoder.com/systematisk-begrepsopplaering/analysebegreper/