Meny
Velg seksjon Forside
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
Lesetreningstips for de yngste elevene

Motivasjon og progresjon i forhold til lesing er svært ulik blant elevene som starter på skolen. Her kommer noen aktivitets-tips som passer spesielt godt for de yngste elevene i forhold til fremming av leseutvikling. Tipsene er basert på lekbasert læring og har som mål å skape mestring, motivasjon og variasjon. 

1. "Bang boks"

Lag en boks av for eksempel tom rosinboks el lignende. Viktig at det er en litt solid boks med lokk. Pynt den gjerne med maling, tekstil etc. slik at den er litt innbydende. Lag/kjøp lapper.

Skriv de høyfrekvente ordene, bokstaver eleven trenger å øve på ol. Skriv også noen morsomme/kjekke ord som fis, bæsj, mamma, pizza, Minecraft, Ninjago, dinosaur, t-rex osv. Dersom eleven blir motivert av det kan man skrive en del ord med glitterpenn, ulike farger etc. Det er viktig at det bare er bokstaver som eventuelt blir pyntet. Klister, tegning etc. blir forstyrrende for eleven.ca 10% av ordene i boksen skal være ordet "Bang!".Alle ordene legges i boksen. Spilleregler: Deltakerne trekker ett kort om gangen. Kortet som trekkes leses høyt til de andre. Så er det neste spiller sin tur til å gjøre det samme. Trekker man ordet "Bang!" "mister man alle kortene sine (og legges for eksempel på boksens lokk). Det er også mulig å "undre" og leke seg med ordene man trekker. Lage setninger med ordkortene etc. Spillet er slutt når det ikke er mer ordkort i boksen. Den som har flest kort i sin bunke har vunnet.Man kan også videreutvikle reglene med å legge inn ordet "tyv". Da kan regelen være at den som trekker "tyv" kort får stjele kort fra andre spillerne. Vurder etter elevens interesser og toleransevindu om det eksempelvis skal være å stjele alle kortene til en spiller, stjele 4 kort etc. 

2. "Post-it ord"

Mål: "pusle" sammen ord.

Beskrivelse: Start med mestring og lag enkle ord som for eksempel navnet til eleven. Skriv uten at den andre ser en bokstav per post it lapp. mix bokstavene og la eleven "pusle" seg frem til hvilket ord dere har skrevet. Bytt gjerne på hvem som skriver og hvem som pusler. Er det vanskelig med bokstaver som er stokket, kan man starte med at hver bokstav er på riktig plass, for så gjøre det vanskeligere med at de to siste bokstavene er stokket om etc. Dere kan også for eksempel skrive hva dere skal ha til middag også må eleven lese/pusle seg frem til det. 

3. "Ord over alt"

Lag ord på gjenstander rundt i huset. Bruk postitlapp eller for eksempel bordkortene i linken nevnt tidligere og "lærertyggi". Skriv for eksempel kjøleskap og sett lappen på kjøleskapet. Do, speil, dør, soverom, bamse etc. Vurder i hvor stor grad eleven har motivasjon til å for eksempel skrive ordene selv, lage dem på pc og printe ut osv. Eleven kan også være med på å sette ordene rundt på de aktuelle gjenstandene. Han kan da ha oppdrag med å lese ordet selv og finne riktig plass å plassere det. Er det vanskelig til å begynne med, kan dere begrense ordene til et rom. For eksempel bare "baderoms ting" som speil, do, dusj, håndkle etc. Dere kan med fordel la ordene stå på disse gjenstandene over flere uker, fordi man da leser dem ubevisst. Ordene kan også tas ned, blandes og settes på  på ny. 

4. Non -ord.

Non ord er veldig bra for den fonologiske leseutviklingen. Dette gir trygghet på bokstavlydene og forsterker den "grundige lyd sammentrekkingen" som er viktig når eleven møter ord han ikke kjenner til logografisk (ser ordet og kjenner det igjen uten å måtte avkode/lese hver enkelt bokstav). Når man øver på non-ord er det viktig at eleven ikke automatiserer disse. Å lese samme liste med non-ord vil derfor ikke være hensiktsmessig. Måter man kan øve på dette på, er å eksempelvis bytte på tur om hvem som lager et "tøyseord" til den andre som må lese det høyt. Begynn med tøyseord med tre bokstaver og utvid etter hvert som eleven mestrer. Det er fordel å undre seg sammen med eleven om konsonanter og vokaler og at det er lettere å lese tøyseord med vokaler i, sammenlignet med rene konsonant ord. 

5. Bokstavlyd

Det er viktig i leseopplæring å ha fokus på bokstavlyd fremfor bokstav navn. Voksne rundt kan være gode støttespillere med å undre seg over og snakke om bokstavlyder "dere møter i hverdagen". Eksempel: Dere skal spise lørdagsgodt. Da kan den voksne starte undringen: "hmm.. Lurer på hvilken bokstavlyd lørdagsgodt starter med..... er det s? sørdagsgodt?slørdagsgodt? Hva tror du?.....Dette kan etterhvert avanseres til "hva er siste lyden i bok".

6. Røverspråk

Når eleven klarer å stave kan man lære eleven røverspråk. Dette språket går ut på at man legger til en o mellom hver konsonant. Eksempelvis B= BOB. D= DOD. Vokalene blir vanlige. Så staver man det man vil si. Skal man for eksempel si "god dag" blir det: gogodod dodagog. Vurder etter elevens mestringsevne i forhold til hvor "pirkete" man skal være på rett staving. Det viktigste er at man kan snakke slik at man forstår hverandre. 

7. Graphogame spill.

Graphogame fungerer også på CB. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.graphogame.GGNorwegian Dette spillet øver på bokstalyder og enkle ord.