Forsterket skoletilbud
ABC-veien 4 6518 KRISTIANSUND N
Telefon: 71575570 Send oss e-post
Redaktør: Knut E Olsen

Slik er reglene ved Dale barneskole:

- Elevenes mobiltelefon/smartklokke skal ligge avslått i skolesekken hele skoledagen. Det er selvfølgelig greit at man legger den igjen hjemme.

- På 6. og 7.trinn er det innført "mobilhotell", og telefoner/smartklokker som er medbrakt til skolen, skal leveres inn ved skoledagens start.

- Elever som starter med gym i 1. time, må levere telefoner/smartklokker til gymlærer før de går inn i garderobene, fordi ingen skal være redde for at noen skal ta bilder av dem.

- Brudd på reglene medfører inndraging av telefon/smartklokke, og eleven må hente den på adm.kontoret ved skoledagens slutt. Foresatte vil bli varslet i slike tilfeller.

Reglene kan bli strammet inn ved behov.

Kristiansund kommune skal før sommerferien utarbeide en ny forskrift til ordensreglement, som vil bli sendt ut på høring i skolens råd og utvalg.

Hei, alle foreldre ved Dale barneskole!

Etter jul har personalet vårt brukt mye tid på å hjelpe til med å rydde opp i negative saker elevene våre har gjort, eller har blitt utsatt for, på sosiale medier. Vi opplever dessverre at foreldrene slipper barna sine inn på disse sosiale mediene stadig tidligere - og det er helt sikkert noen elever som lurer seg inn uten foreldrenes samtykke. Det er en grunn til at de fleste sosiale mediene har 13 års aldersgrense. De fleste elever på barneskoler er ikke modne nok til å håndtere slike medier.

Elever ved Dale barneskole har sendt stygge meldinger til eller om medelever, det er opprettet hatgrupper mot enkelte elever, det er opprettet falske brukerprofiler, det er satt ut anonyme rykter om andre, det har vært opprettet negative meningsmålinger, elever har delt ting de ikke bør dele, elever er blitt lurt til å sende nakenbilde av seg selv..... Mange elever har mange brukerkontoer, så det er slett ikke sikkert at dere ser hva barna deres gjør på SoMe selv om dere sjekker.

Dere har helt sikkert fått med dere at det spres voldelig filmer blant barn og unge i Kristiansund, også lokale voldsfilmer. Hvis dere hører om noe stygt og negativt som skjer i en annen del av Kristiansund, eller i en annen landsdel, så skjer det også her i byen og her på Dale.

Tidligere i år hadde vi et møte for alle elevene på 7. trinn om hva som er greit å si og dele på sosiale medier, og om digital mobbing. I dag har jeg "lest teksten" for 6. trinn. Jeg er også blitt varslet om at vi har yngre elever som har dummet seg ut gjennom svært stygg språkbruk på SoMe.

Foreldrene er ansvarlige for eget barns oppdragelse, også den digitale oppdragelsen, og vi på skolen hjelper dere med dette, men vi har ikke kapasitet til å bruke mange timer hver uke på å rydde opp i negative saker på SoMe, som har skjedd i elevenes fritid, blant elever som er for unge og umodne til å være på disse mediene. Dette går også utover den planlagte undervisningen, fordi lærerne må bruke tid på slike saker i stedet for faglig læring.

Her kommer noen velmenende råd fra meg:
- Ikke slipp barna deres alt for tidlig inn på sosiale medier. Ingen elever under 7.trinn bør ha brukerkontoer på SoMe.
- Når dere gir barnet deres innpass på SoMe, må dere også følge dem godt opp. Gi fra dere den digitale kontrollen gradvis etter hvert som barnet modnes.
- Telefoner og andre digitale dingser har ikke noe på barnas soverom å gjøre etter leggetid.
- Snakk jevnlig med barnet ditt om hva dere forventer av oppførsel og språkbruk, både på nett og "face to face".
- Ta screenshot av negative ting som blir sagt til eller om ditt barn eller medelever. Slike skjermdumper gjør det mye enklere for dere foreldre og oss på skolen når vi må hjelpe barna med å rydde opp.
- Hvis ditt barn krenker andre, eller blir krenket av andre, bidra til konstruktiv dialog i stedet for å innta rollen som "advokat". Ingen foreldre ønsker at deres barn skal bli krenket, og ingen foreldre ønsker at deres barn skal krenke andre. Hjelp hverandre, og tips hverandre om du hører om elever som oppfører seg dårlig på nett, og hjelp barna med å rydde opp.
- Drøft og bli enig med de andre foreldrene på trinnet om felles kjøreregler for SoMe. Dere er sterke sammen, men svake hver for dere.

Mvh.
Knut, rektor

5. trinn har hatt besøk av Ungt Entreprenørskap som har kjørt opplæringsopplegget SMART - hvor elevene skal avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger - akkurat som en ekte oppfinner!

I dag (20. desember) avsluttet vi 2023 med en flott samlingsstund ved 3.trinn - og med en artig sangoverraskelse fra 7.klassingene - mens snøen dalte ned utenfor.

SFO holder åpent ut uka, og deretter blir det feriestengt til og med 2. januar. Onsdag 3. januar er vi tilbake i vanlig gjenge igjen på skole og SFO.

Vi har veldig mange kjekke barn og voksne her på Dale, og nå blir det godt med en velfortjent juleferie for oss alle.

Vi ønsker dere alle sammen en riktig god jul og et godt nytt år!

Mvh. Knut, rektor

I uke 50 hadde 5.-7. trinn aldersblanding. Elevene ble delt i 9 grupper på tvers av klasser og trinn. Mange ble bedre kjent med de elevene som man ikke snakker så mye med til vanlig. Vi hadde 9 ulike aktiviteter. Det var matlaging, natursti, fokus på helse, musikk med sang og instrument, tegning, fysisk aktivitet i Dahlehallen, lage julekort og spille terningspill, programmering og julehefte. Vi hadde en super uke med godt aktivitet, mye godt samarbeid og masse godt humør.

Rutsjebanen er midlertidig reparert og kan brukes igjen. Det skal gjøres noe sveisearbeid på den på nyåret, men nå skal det ikke lenger være fare for at barn skader seg når de bruker den.

Det er ikke noe nytt om bingen, så den må fortsatt holdes stengt.

Tirsdag 12. desember var Dale barneskole invitert til skolegudstjeneste i Nordlandet kirke.