Besøksadresse Fagerlidal 100 9325 BARDUFOSS Telefon: 93468824 Send oss e-post
For ansatte
Pålogging
LUS!

Hodelus er et gjentakende problem i skolehverdagen. Les mer hos Folkehelseinstituttet, eller se vedlegg.

Hvor mye hodelus er det i Norge?

I en undersøkelse fra 2008 der 42 barneskoler i Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø deltok, hadde 1,6 % av elevene hodelus på et gitt tidspunkt. Forekomsten var noe lavere hos både yngre og eldre familiemedlemmer. Da de samme skolene ble undersøkt i 2018, var forekomsten veldig lik hos elevene med 1,7 %. Andre land, flere europeiske inkludert, har vist seg å ha langt høyere forekomst enn Norge.

Selv om relativt få har hodelus i et øyeblikksbilde, rammes mange av hodelus over tid. I den nevnte undersøkelsen hadde 36 % av barneskolefamiliene hatt hodelus en eller flere ganger tidligere. Flest hadde hatt det i Bergen og Oslo (45 og 43 %), mens lavest tidligere forekomst var det i Bodø (22 %).

Kilde: folkehelseinstituttet.no