Meny
Velg seksjon Forside
Suldalsveien 2 4617 Kristiansand
Telefon: 38 12 10 00 Send oss e-post
Redaktør: Stein Abusdal
Link til Barnevakten
Barnevakten
Gå til Its Learning
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2019><<
november 2019
mtotfls
28293031010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293001
02030405060708
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Vurdering for læring (VFL)

Viktige prinsipper

  • Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem.
  • Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
  • Elevene skal få råd om hvordan de skal forbedre seg.
  • Elevene skal være involvert i eget arbeid og egen faglige utvikling.

Skolen arbeider med å lage tydelig mål og kriterier for elevenes faglige og sosiale utvikling. Eleven skal få faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og bli involvert i vurderingsarbeidet, Det er viktig for å fremme læring, og kan bidra til at både lærere og elever får mulighet til å påvirke og endre undervisningen ved hjelp av samtaler om elevenes læring.

Læringsmål skal formidles til elevene skriftlig og/eller muntlig ved oppstarten av en undervisningsøkt. Læringsmålene kommer også til uttrykk på ukeplanen. I klasserommene våre finner du ukas mål og kriterier oppslått på veggen. Læringsmål og eventuelle kriterier er utgangspunkt for oppgavene, samtalene i klassen, fremovermeldingene fra lærer og for elevens egenvurdering.

Et kriterium er kjennetegn på hva som kreves av et bestemt arbeid eller en oppgave. Kriteriene er kjent for elevene før de begynner å arbeide. På mellomtrinnet er gjerne elevene med og utarbeider kriteriene før de starter læringsarbeidet. Kriteriene er alltid klare før elevene skal vurderes, slik at elevene vet hva som er viktig for temaet, og hvilken kompetanse de skal strekke seg etter.

Egenvurdering: For at elevene skal kunne tenke over hvor de er i sin læringsprosess, er egenvurdering viktig. Egenvurdering vil si at eleven vurderer seg selv og reflekterer over hvorvidt et læringsmål er nådd eller ikke. Elevene må derfor lære å vurdere seg selv, slik at de forstår hva de skal lære, og hva de skal gjøre for å nå målet.

Læringsvenn/kameratvurdering: Skolen bruker ulike måter for å øve elevene opp i kameratvurdering. Kameratvurdering vil si at elevene gir hverandre konstruktive tilbakemeldinger ut fra vurderingskriterier som er satt på forhånd. Tilbakemeldingene peker fremover, slik at elevene kan hjelpe hverandre med å utvikle seg. Dette kan gjøres både muntlig og skriftlig.

Lærerens tilbake-/fremovermelding: I forskrift til Opplæringsloven står det at underveisvurderingen skal inneholde grunngitt informasjon om kompetansen til eleven og skal gis som meldinger med sikte på faglig utvikling. Tilbake- og fremovermeldingene skal rettes mot læringsmål og kriterier som er kjent for eleven. Elevene skal få sjansen til å forbedre seg i temaet de blir vurdert i. Meldingen kan gis muntlig og skriftlig, og skal inneholde både hva eleven mestrer og vekstpunkter eleven kan arbeide med.