Friminutter

Krossen skole startet opp med Trivselsleder-programmet høsten 2016.

På 4.-7. trinn holdes det nominasjonsvalg av trivselsledere to ganger i året. Elevene stemmer anonymt på de i klassen som de mener er vennlige og respektfulle mot andre, og som aldri mobber. De kan stemme på flere, men også seg selv. Resultatet fra valget skal aldri presenteres for elevene, det er kun til bruk for læreren. Læreren følger hovedsakelig resultatene fra valget, men har i visse tilfeller rett til å overstyre elevenes nominasjon. Hvis klassen nominerer elever som læreren mener er involvert i mobbing eller utfrysning, skal læreren utsette elevens kandidatur til neste valgperiode. Dette gjelder for eksempel «negativt populære» elever som har nok venner i klassen til å bli valgt, men som holder enkeltelever utenfor leken. Elevene velges for et halvt år av gangen, men kan gjenvelges. For å sikre en rotasjon av vervet, kan læreren velge å la elever som har vært trivselsledere to ganger på rad, stå over neste periode. Til sammen kan man bli trivselsleder mange ganger.
En trivselsleders oppgave består i å lede aktiviteter ute i langfri, se etter at alle har det greit, samt tilkalle til en voksen vakt om det trengs. Elevene går på lekekurs i Hellemyrhallen høst og vår. Der lærer elevene mange nye leker vi tar med oss tilbake til skolen. En gang i måneden har vi avstemning om hvilke leker vi skal ha på neste periodeplan. Periodeplanen varer i ca. 4 uker. Avslutningsvis får elevene som har bidratt som trivselsledere en diplom utdelt av rektor ved skoleslutt. Vi har også en pizzafest for alle trivselslederne før sommeren.

Se også hjemmesiden til Trivselsleder for mer informasjon.