Foreldresamtale

Foreldresamtalene er et viktig element i samarbeidet mellom hjem og skole. Her har foreldre/foresatte en mulighet til å snakke om det som opptar dem angående sitt barns skolegang. Sammen med kontaktlærer skal de gi den enkelte elev en best mulig skolehverdag.

For nærmiljøskolen

På Krossen skole har vi to foreldresamtaler i året - en om høsten og en om våren. I god tid før selve konferansen får eleven en samtalefolder med seg hjem. Her står dag og tid for elevens konferanse. Folderen er et samtalegrunnlag for en samtale mellom foreldre og elev om hvordan de opplever skolehverdagen. Den utfylte folderen tas med på konferansen. Denne danner utgangspunktet for samtalen mellom foreldre/foresatte og kontaktlærer.
Samtalen klargjør elevens sterke sider og om det er områder der eleven kan forbedre seg. Disse områdene jobber så elev, foreldre og kontaktlærer sammen om videre.
Disse konferansene angår eleven og da er det viktig at hovedpersonen er med. På Krossen anbefaler vi at eleven er med. Dersom en ønsker å prate med kontaktlærer uten at eleven er til stede er det fint om dere ber om en ekstra samtale.
På skolen vår er det også to elevsamtaler i året. Dette er en samtale mellom eleven og kontaktlæreren. Noen trinn gjennomfører den i forkant av foreldrekonferansen, som en forberedelse, mens andre bruker den som en oppfølger en tid etter konferansen.
Dersom en ikke kan møte til avtalt tid er det foresattes ansvar å gi beskjed om dette og avtale ny tid. Husk at de ansatte på skolen er tilgjengelige for samtaler hele året - også utenfor foreldrekonferansene.

For kompetanseskolen

For elevene på kompetanseavdelingen organiseres foreldresamtalene annerledes enn på nærmiljøskolen. Kontaktlærer har jevnlig kontakt med foresatte gjennom samarbeidsmøter i forbindelse med IOP og rapportskriving, ansvarsgruppemøter og lignende. I tillegg inviteres alle foresatte til møte i skolens fagteam en gang i året, (men unntak av foresatte til elever som går på 10.trinn). I møtet i fagteam drøftes elevenes trivsel og utvikling, og sikrer at eleven har et riktig, godt og tilfredsstillende skoletilbud.
For enkelte elever/elevgrupper gjennomføres også foreldresamtalene etter vanlig standard.
Elevsamtaler gjennomføres for elevene på kompetanseskolen minst 2 anger i året. For elever som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon brukes tematavler i gjennomføringen av samtalen.