Gjensidige forventninger

På Krossen skole vet vi at et godt samarbeid mellom hjem og skole er en forutsetning for å få til et godt læringsmiljø. Allerede før barnet starter på skolen har foreldre store muligheter til å påvirke hvilke forutsetninger barnet har i møtet med skolen. Den innsatsen foreldrene legger ned i barnets utvikling og sosial samhandling, danner grunnlaget for hvordan barnet vil klare seg som elev på skolen. Når vi tar i mot barn som elever på skolen har foreldrene, og gjerne barnehagen, vært med på å gi barna gode opplevelser slik at de møter skolen med store forventninger.
På skolen ønsker vi at barna skal oppleve et læringsmiljø som er preget av trygghet og trivsel. Vi gjør vårt ytterste for at hvert enkelt barn får utfordringer som fører til læring. Læring handler ikke bare om fag, men også om å utvikle seg som menneske i et sosialt samspill med andre barn og voksne.  For å nå målene vi setter for elevene våre må alle bidra. Hvis vi skal kunne samarbeide godt, krever det at vi har klare forventninger til hverandre. Vi må vite at alle tar ansvar og være gode på å kommunisere med hverandre - også når vi trenger hjelp, eller må si i fra når ikke alt er som det bør være. Vi har forventninger til deg som forelder og til ditt barn - og du kan ha forventninger til oss som jobber på Krossen skole.


Skolen forventer at elevene:

følger skolens regler
viser omsorg for andre
viser god bordskikk
snakker til voksne og barn på en vennlig måte
lytter når andre snakker
hjelper til slik at det blir gode arbeidsforhold i klassen
deltar aktivt og tar ansvar for skolearbeidet ditt
sier fra når noe er vanskelig
tar vare på egne, andre elevers og skolens eiendeler 

 

Skolen forventer at de foresatte: 

formidler en positiv holdning til skolen og er lojale mot skolens reglement
lærer barna vanlig folkeskikk og setter grenser for dem når det er nødvendig
sørger for at barna kommer uthvilte til skolen og til rett tid, og at de har med seg bøker og skrivesaker
sørger for at barna har fornuftige klær og sko som passer til utelek og turer i skog og mark i all slags vær
sørger for at barna har spist frokost og har med seg nisteleser beskjeder og følger med på ukeplaner, og lærer barna å holde orden på skolesakene
hjelper med lekser og følger opp mål for eleven
gir beskjed samme dag når barna er borte 
sender søknad i god tid dersom barnet skal ha permisjon i flere dager
tar kontakt når noe er vanskelig, eller det er noe som er uklart
møter på foreldresamtaler og foreldremøter  


Foreldrene forventer: 

 

at barna er trygge på skolen
at læreren ser det enkelte barn
at de voksne er oppmerksomme overfor barna
at elevene får den opplæringen som de ifølge læreplanen skal ha
å få en god og oversiktlig informasjon fra skolen, bl.a. ukeplaner og hjemmeside
engasjerte og faglig dyktige lærere
at de voksne er gode forbilder for barna
å få raskt beskjed hvis noe negativt skulle skje på skolen
at barna trives på skolen, og at de voksne legger til rette for at det skjer
at de voksne setter klare og tydelige grenser
at de voksne er medmennesker, og at de behandler barna med respekt 

Personalet forventer/krever at vi: 

 

alltid tar et barn på alvor og lytter til det
snakker til/om alle på en rolig, høflig og positiv måte
hjelper barna i lek og arbeid ute og inne, og hjelper dem å løse konflikter på skolen
er lojale overfor planer, avtaler og bestemmelser
er godt forberedt og møter presis til arbeidsøktene ute og inne
stiller realistiske krav til alle
er rettferdige, konsekvente og tydelige
er et godt eksempel
samarbeider godt på team, trinn og med foreldrene
gjør klasserommet trivelig sammen med barna