ASK er et av skoles satsningsområder.
ASK er
alle former for kommunikasjon som støtter eller erstatter vanlig tale for
elever som ikke har mulighet til å uttrykke seg gjennom tale.
Alternativ kommunikasjon vil si at en person trenger en
annen måte å kommunisere på enn med
tale.
Supplerende kommunikasjon støtter eksisterende tale.
ASK er både
kroppsspråk, gester, mimikk, lyder, tegn til tale, bilder og grafiske symboler. På Krossen skole har vi god kultur for ASK og språk.
§ 2-16 i Opplæringsloven:
«Elevar som
heilt eller delvis manglar funksjonell tale og har behov for alternativ og
supplerande kommunikasjon, skal få nytte eigna kommunikasjonsformer og
nødvendige kommunikasjonsmiddel i opplæringa. Når ein elev ikkje har eller kan
få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har eleven
rett til spesialundervisning etter reglane i kapittel 5. Dette inkluderer
nødvendig opplæring i å bruke alternativ og supplerande kommunikasjon»
Dersom det
i sakkyndig vurdering er fastslått at eleven har behov for ASK etter § 2.16,
skal skolen gi eleven tilgang til og opplæring i ASK.
På Krossen
skole har vi fokus på et godt språkmiljø og rollen som kommunikasjonspartner
for å lykkes med tilgangen og opplæringen for ASK-elever.
Det er et mål at elevene skal kunne
snakke med den de vil, når de vil, om hva de vil, slik de vil og hvor de vil.
Uten tilgang til å kunne bruke sitt eget språk
er det vanskelig å formidle hva man tenker, føler, lurer på og har meninger
om.
På Krossen er det en ASK-ansvarlig. I dag er dette Kirsti Wang Jakobsen. Hun fungerer som en støtte for lærere og deres elever med behov for ASK. Hun bidrar blant annet med:
- ASK-kartlegging
- valg av kommunikasjonsløsning
- oppfølging av elever
- veiledning av personalet
- tverrfaglig samarbeid
- foreldresamarbeid og opplæring av
foresatte
- kompetanseutvikling
- anbefaling av aktuelle kurs
- ASK-innføring for nye lærere
-
ASK-ansvarlig
jobber tett med spes.ped leder på kompetanseavdelingen, logopeder og andre
pedagoger som har videreutdanning innen ASK .
Pedagogene
på Krossen skal ha oppdatert kompetanse i ASK og
foresatte
skal være involvert i elevens ASK- og språkutvikling.
For mer informasjon om ASK, se udir.no:

