Publisert: 09. februar 2023 | Sist endret: 09. februar 2023 | Forfatter: Tonje Kristine Åsland

Prosjektet: Læringsrik mat i Agder- Geitmyra matkultursenter

Hei alle sammen.

Vi på Krossen SFO- Nær er stolte av å være med i prosjektet: Læringsrik mat i Agder- Geitmyra matkultursenter.

"Høsten 2021 tok prosjektet Læringsrik mat på SFO turen til Sørlandet. Læringsrik mat på SFO er tidligere gjennomført på 14 SFOer i Oslo. Nå har Geitmyra Kristiansand videreført prosjektet og er i gang i Agder.
                                                                                 Om Læringsrik mat:
Læringsrik mat er et prosjekt som gir økt kompetanse til de som jobber med mat til barn. Prosjektet viser hvordan man kan lage god og sunn mat sammen med barna som både holder budsjettet og passer inn i hverdagen på SFO.
I Læringsrik mat får elevene på 3. trinn bli matagenter. Matagentene lærer å lage gode og sunne retter til alle på SFO. I følge rammeplanen skal det legges til rette for måltider som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, gode helsevaner, samt legge vekt på bærekraftige matvaner og forbruk. Da er det fornuftig å la barna slippe til slik at de får kunnskap og ferdigheter til å ta gode matvalg for seg selv og kloden i fremtiden.
En stor del av Læringsrik mat er kursing av både barn og ansatte. På kursene øker vi kunnskaps- og ferdighetsnivået, motiverer og inspirerer. Med begge beina på jorden viser vi dere på SFO hvordan man kan lage skikkelig god og sunn mat – sammen med barna." (Læringsrik mat i Agder — Geitmyra matkultursenter for barn)

Vi startet dette prosjektet i januar 2023 og er godt i gang med å kurse personalet. Personalet var på sitt første inspirasjonskurs i januar, dette kurset gav personalet inspirasjon og verktøy til hvordan vi med små endringer i mattilbudet øker kvaliteten og møter Helsedirektoratets kostråd. På veien videre skal vårt første kull med matagenter på kurs i mars 2023. På kurset får matagentene grunnleggende kunnskap om grunnsmaker, kutteteknikker, kjøkkenhygiene og hva sunn og bærekraftig mat er. Kurset har en praktisk tilnærming og gir erfaringer de bruker i sin rolle som matagent på SFO. I tillegg legges det vekt på samtaler rundt hvordan man tilrettelegger for et hyggelig måltid og hvordan de som matagenter kan være gode rollemodeller for de yngre barna på SFO. Matagentene lager selvfølgelig også god mat og spiser den sammen i hyggelige omgivelser. (Læringsrik mat i Agder — Geitmyra matkultursenter for barn )

Ett spennende og lærerikt prosjekt som er forankret i rammeplanen for SFO «Mat som blir servert på SFO, bør være basert på et helsefremmende kosthold og bærekraftige matvaner og forbruk, og bygge på Helsedirektoratets kostråd»
(Rammeplanen for SFO, s. 15).  Vi gleder oss til fortsettelsen av dette prosjektet og ser frem til veien videre.