Publisert: 16. mars 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Tonje Kristine Åsland

Matagentene våre er i gang

Matagentene våres er nå i full gang på Krossen SFO, men hva er en matagent?

“En stor del av Læringsrik mat er kursing av både ansatte og barn. I prosjektet ligger det et konsept som heter "matagenter". Det går ut at barn som går i 3.trinn på SFO får bli matagenter og får en egen rolle og et ansvar rundt mat og måltid. Derfor tilbys det et eget kurs til dem som skal være til hjelp for barna og dere ansatte på SFO. Matagentene skal ha en større rolle i matlagingen med ansvar for å tilberede, presentere og servere ulike retter. Gjennom kursene på Geitmyra Matkultursenter der de vil få nye matopplevelser, lære om grunnsmakene, kutteteknikker, ulike råvarer, bærekraftig mat og kjøkkenhygiene – blant annet. Barna blir også gode rollemodeller for yngre barn.” (Matagentene i Agder — Geitmyra matkultursenter for barn)

Hele 3. trinn SFO tok turen til Geitmyra matkultursenter, fredag 03.03.23 for å bli kurset til matagenter. Barna var spente i forkant og var undrende til hva de hadde i vente.
Når vi kom frem og startet kurset ble barna super engasjerte. De gledet seg over at de fikk lov til å lage maten selv og få lov til å klare seg "alene" på kjøkkenet, dette var stort. Barna klarte dette kjempebra og vi ble så imponert og stolte over hvor mye barn klarer selv. Etter at vi hadde laget mange gode retter, utforsket grunnsmakene våres og lært ulike kutteteknikker osv var det tid for å spise maten vi hadde laget. Vi dekket på ett langbord og koset oss med masse god mat i fellesskap, dette gav mersmak.  Vi takker Geitmyra for en super dag med mange gode matopplevelser og kunnskap som vi tar med oss tilbake til SFO.

Veien videre på Krossen SFO: På tide å ta kunnskapen inn i praksis

Etter kurset har vi nå tatt med oss våre erfaringer fra Geitmyra og inn i SFO hvedagen. Hver onsdag og fredag er matagentene våre på “ jobb” og lager gode matretter til hele SFO. Vi gleder oss til fortsettelsen vår og har troen på at våre matagenter kan gjøre en forskjell i samarbeid med oss voksne.