Publisert: 06. mars 2024 | Sist endret: 07. mars 2024 | Forfatter: John Hedland

Om kunstig intelligens

Som de fleste har fått med seg, så "eksploderer" bruken av KI, også blant elever. Generativ kunstig intelligens, i form av store språkmodeller, påvirker hvordan skolene tradisjonelt har gitt og vurdert oppgaver innen de fleste fag. Hva er god bruk, hva er dårlig bruk, og hva defineres som "juks" er under lupen, også hos de foresatte?

Elever velger ofte "minste motstands vei", og faller ofte for fristelsen til å bruke KI-generert materiale rått, enten det er kommunens løsning eller andre tjenester de har funnet. Det er her dyktige pedagoger kommer inn som kompass i disse situasjonene. Det er de som kjenner elevene sine i både kontrollerte og ukontrollerte skrivesituasjoner, og det er her vi må opparbeide kompetanse gjennom felles utprøving, og feiling. Det er dette skolene skal legge til rette for.

Krossen skole har foreløpig kun presentert noen av mulighetene som KI gir i personalet, og vi har foreløpig ikke lansert KI for elevene ved skolen. Dette er opp til hver enkelt kontaktlærer foreløpig. Kontaktlærer kan ev. gi nærmere informasjon om hvordan det arbeides med KI i aktuell klasse.

Se mer informasjon her:

Hva er KI i Kristiansandskolen?