Publisert: 06. mars 2024 | Sist endret: 07. mars 2024 | Forfatter: John Hedland
Om kunstig intelligens
Som de
fleste har fått med seg, så "eksploderer" bruken av KI, også blant
elever. Generativ kunstig intelligens, i form av store språkmodeller,
påvirker hvordan skolene tradisjonelt har gitt og vurdert oppgaver innen de
fleste fag. Hva er god bruk, hva er dårlig bruk, og hva defineres som
"juks" er under lupen, også hos de foresatte?
Elever
velger ofte "minste motstands vei", og faller ofte for fristelsen til
å bruke KI-generert materiale rått, enten det er kommunens løsning eller andre
tjenester de har funnet. Det er her dyktige pedagoger kommer inn som kompass i
disse situasjonene. Det er de som kjenner elevene sine i både kontrollerte og
ukontrollerte skrivesituasjoner, og det er her vi må opparbeide kompetanse
gjennom felles utprøving, og feiling. Det er dette skolene skal legge til rette
for.
Krossen
skole har foreløpig kun presentert noen av mulighetene som KI gir i personalet,
og vi har foreløpig ikke lansert KI for elevene ved skolen. Dette er opp til
hver enkelt kontaktlærer foreløpig. Kontaktlærer kan ev. gi nærmere informasjon
om hvordan det arbeides med KI i aktuell klasse.
Se mer
informasjon her:
Hva er KI i Kristiansandskolen?