Publisert: 20. mai 2025 | Sist endret: 21. mai 2025 | Forfatter: Åse Berit Kongevold-Nömme
Prosjekt skolehage er snart en realitet.
Skolehagen – et sted for læring og fellesskap
Hvorfor vi lager en skolehage:
Skolehagen er mer enn et sted å lære om planter og mat. Den er også et sted hvor elever kan samarbeide og inkludere hverandre.
Vi ønsker at alle elever, uansett bakgrunn eller funksjonsnivå, skal føle seg velkomne og lære på en måte som passer for dem.
Skolehagen kan bli et viktig sted både for skolen og nærmiljøet, men dette skjer bare hvis vi samarbeider godt – både med hverandre og med naturen.
Hva vi lærer i hagen:
I skolehagen kan vi jobbe med viktige temaer som demokrati, helse, livsmestring og miljø. Elever som sliter i klasserommet, kan lære bedre her fordi undervisningen er mer praktisk og engasjerende.
Et sted for alle:
Hagen skal brukes etter skoletid og være åpen for nærmiljøet. Den skal vise både naturmangfold og kulturmangfold.
Elevene er med:
Elevene har vært med på å planlegge hagen og har tegnet forslag til hvordan den skal se ut. Disse forslagene har blitt brukt videre i planleggingen.
Tilgjengelig for alle:
Vi har laget stier og bed som også rullestolbrukere kan bruke. Det er viktig for oss at alle kan være med!
Språk er en ressurs: Elevene på skolen snakker mange forskjellige språk. Vi vil at alle skal være stolte av morsmålet sitt. Derfor merkes plantene med navn på både norsk og elevens språk. Vi ser på språk og kultur som en styrke i undervisningen.
Hva elevene får ut av det:
Skolehagen gir elevene mulighet til å lære på ulike måter, og til å bli mer motivert. Det er et godt sted for praktisk læring og gir en dypere forståelse for natur og miljø. Elevene får også utvikle sosiale ferdigheter og lære samarbeid og ansvar.
Skolehagen hjelper oss å:
- Samle elever på tvers av alder og kultur.
- Skape trivsel og trygghet.
- Gi elevene ansvar og mestringsfølelse.
- Skape vennskap og fellesskap.
- Gjøre skolehagen til en viktig del av nærmiljøet.
- Vise at alles kunnskap og bakgrunn er verdifull.