Publisert: 11. september 2025 | Sist endret: 11. september 2025 | Forfatter: Åse Berit Kongevold-Nömme

Rett til et trygt skolemiljø

§ 12-2 i den nye Opplæringsloven gir alle elever en rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.

§ 12-2 i den nye Opplæringsloven gir alle elever en rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Dette innebærer at skolen har en aktivitetsplikt der de må undersøke saker ved mistanke om mobbing, diskriminering eller vold, og iverksette tiltak for å sikre at alle elever føler seg trygge og inkluderte i skolen. 


Hva betyr dette for foresatte?

Retten til et trygt miljø:
Dere som foresatte kan være trygge på at loven gir barnet deres rett til en skole som er fri for mobbing, vold, diskriminering og rasisme. 

Plikt til handling ved mistanke:
Hvis skolen får kjennskap til eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende atferd, har de en plikt til å undersøke saken umiddelbart. 

Aktivitetsplikt:
Skolen må sette inn tiltak for å hjelpe eleven og sørge for at skolemiljøet blir trygt og godt, uavhengig av om eleven føler seg utrygg. 


Nulltoleranse for krenkelser:

Skolen har en nulltoleranse for krenkende oppførsel, og skal arbeide aktivt for at alle elever opplever å være en del av et fellesskap. 


Viktigheten av «inkludering»:

Innføringen av inkludering som en del av retten til et godt skolemiljø understreker at skolen skal arbeide for at alle elever føler tilhørighet. 

Hva kan dere gjøre?
Vær oppmerksom: Følg med på barnets trivsel og om de snakker om skolen.

Snakk med skolen: Hvis dere er bekymret for barnets skolemiljø, ta kontakt med skolen og informer dem om bekymringene deres. 

§ 12-2 i den nye Opplæringsloven gir en tydelig ramme for hvordan skolen skal jobbe for å skape et trygt og godt miljø for alle elever, og gir foresatte en viktig støtte i arbeidet for barnets beste.