Trinn Forside
7.trinn
Forsterket avdeling
0.trinn
Hovedadresse Besøksadresse: Postveien 65 4307 Sandnes Telefon: 51338400 og 47503435 Send oss e-post
Postadresse Trones skole, Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Mats Herholdt-Bjørnrå
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Kvalitetsplan for et helhetlig utdanningsløp i Sandnes kommune

Kvalitetsplanen skal bidra til god kvalitet i barnehage og skole i Sandnes kommune. Utdanningsløpet skal preges av helhet og sammenheng. Barn og unge skal oppleve å bli møtt med gode felles verdier og holdninger gjennom hele barnehage- og skoleløpet.

I Sandnes kommune skal vi være i sentrum for framtiden. Barnehagen og skolens oppdrag er å åpne dører mot verden og fremtiden og gi barn og unge historisk og kulturell innsikt og forankring. Vi skal samhandle og bygge gode lag for å finne bærekraftige løsninger på dagens og fremtidens samfunnsutfordringer, sammen med barn og unge.

Barnesynet i kvalitetsplanen bygger på Barnekonvensjonen. Den slår fast at barns beste alltid skal veie tyngst og at barn har rett til å gi uttrykk for sin mening, rett til å ytre seg og rett til tanke-, samvittighet- og religionsfrihet.

I Sandnes kommune har vi et et felles barnesyn. I Sandnes skal barn og unge oppleve at de blir lyttet til, tatt på alvor og at de kan påvirke og være medskapende i egne liv:
Barn har mye kunnskap om livet sitt
Barn er like mye verdt som voksne
Barn trenger å bli møtt med varme, bli trodd på og bli tatt på alvor

Kvalitetsplanen er et resultat av samarbeid mellom ansatte i barnehage, skole, SFO, elever, foreldre og barnehage- og skoleeier. Planen er forankret i Barnekonvensjonen, Rammeplan for barnehage og læreplanverket for skole (LK2020). Videre bygger den på de nasjonale sektormålene for barnehage og grunnopplæringen.