Trinn Forside
7.trinn
Forsterket avdeling
0.trinn
Hovedadresse Besøksadresse: Postveien 65 4307 Sandnes Telefon: 51338400 og 47503435 Send oss e-post
Postadresse Trones skole, Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Mats Herholdt-Bjørnrå
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Julesjakkturnering Torsdag 7. Desember

Det har vært juleturnering i sjakk på skolen i dag, og vi har hatt 6 spennende runder med 32 engasjerte deltakere!

Klokken 08:40 var Trones Skole sin andre sjakkturnering i gang. Deltakere fra alle klassene på mellomtrinnet satt klar ved brettene og hadde nettopp fått opplest reglene for turneringen. Det har vært stort fokus på fair play, og alle spillerne har håndtert dette på en god måte. Fra alle de 16 brettene på personalrommet har det vært en rolig summing av taktikk og småprat. Setninger som: "Lykke til!", "Takk for kampen, bra spilt!" og "Du spilte bra!" har gått igjen og igjen. Det har vært glede og skuffelse, men ingenting vondt ment eller dumt fra spiller til spiller - kjempebra og positivt. Elevene har hatt 10 minutter betenkningstid hver, og flere har ligget i hardtrening de siste ukene i forberedelse til turnering. Tap har gitt 1 poeng, uavgjort/remis har gitt 2 poeng, og seier har gitt 3 poeng.

Etter 6 runder hadde vi én klar førsteplass, der Magnus fra 7A vant alle sine kamper og endte på 18 poeng. På delt 2. plass hadde vi Sander og Imron fra 6C og 6B med bare ett tap hver (fra deres kamp mot dagens vinner). Kampen om 2. plassen ble avgjort i en skikkelig spennende ekstrarunde med 5 minutter betenkningstid, der Sander til slutt fikk et tårn ekstra og sikret 2.plassen. Ellers så hadde vi 6 spillere på delt 3. plass med 14 poeng, så her måtte det også avgjøres på ekstrarunder. Etter noen spennende og gode kamper mellom Einar (6B), Filip (6B), Mathias (7B), Endre (7C), Eskil (7A) og Lallit (7A) ble det hele avgjort, og vi fikk til slutt Mathias på 4. plass, Eskil på 5. plass, og Endre på 6. plass.

Alle deltagere har fått deltakerpokal for å ha gjennomført en god turnering, og de 5 øverste plassene har fått en egen pokal. Da vi delte ut pokaler til slutt ble alle på topp 5 klappet opp 1 og 1 til stor applaus fra alle de andre deltakerne - veldig bra!

Vi gleder oss allerede til neste turnering, dette er i ferd med å bli en kjekk tradisjon på Trones.

Bilder ligger som vedlegg til artikkelen.

Herman Birkeland

Resultatliste:

18 poeng og 1. plass - Magnus 7A
16 poeng og 2. plass - Sander 6C
16 poeng og 3. plass - Imron 6B
14  poeng og 4. plass - Mathias 7B
14  poeng og 5. plass - Eskil 7A
14 poeng og 6. plass - Endre 7C
14 poeng og Delt 7. plass: Lallit 7A, Filip 7B, Einar 7B
13 poeng og Delt 8. plass: Andreas 6C, Kuba 6B
12 poeng og Delt 9. plass: Saleh 7C, Jesper 7A, Marius 6B, Felix 6A, Vidar 6A, Adrian 5A

11 poeng og mindre ikke rangert.