Meny
Velg seksjon Forside
Artikkel
Heståsen skole Jordbærveien 2 4635 Kristiansand Telefon: 41 53 59 59 Send oss e-post
Brattbakken skole Øvre Brattbakken 1 4635 Kristiansand Telefon: 41 53 59 59 Send oss e-post
Redaktør: Thomas Dyrdahl
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2021><<
april 2021
mtotfls
29303101020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829300102
03040506070809
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Søk i Biblioteket
Søk
Lekser?

En spennende prosess om lekser og leksefri er i gang på Hånes. Foresatte inviteres til å delta i forskningsprosjekt! 

Hånes skoleenhet startet en prosess for å undersøke praksis og oppfatning av lekser blant lærerne. Prosessen henger sammen med et forskningsprosjekt om foresattes opplevelse av lekser.

Alle foresatte får en SMS med lenke til spørreskjema fra UiA.

Prosessen om lekser kan munne ut i at skolen blir leksefri fra august. Selv om skolen skulle bli leksefri, vil det likevel bli gitt: leselekser, noen øvelekser, arbeid i prosjekter på skolen og hjemme, omvendt undervisning og eventuelt andre hjemmeoppgaver.

Det er skolens ledelse og samarbeidsutvalg som bestemmer om skolen skal bli "hjemmeleksefri".

Om forskningsprosjektet

Foreldreundersøkelse - lekser?

Lekser har lange tradisjoner i skolen og er en del av den daglige praksisen i de fleste skoler. Leksearbeid har også i lang tid vært et omstridt tema både blant lærere, foreldre, politikere og i pedagogisk forskningslitteratur. Med jevne mellomrom dukker debatten rundt lekser opp igjen på skoler, blant foreldre og i media. Temaet ser ut til å appellere til sterke følelser og meninger hvor det kan oppstå skarpe skiller, for eller imot lekser.

Det er mye forskning som har undersøkt ulike effekter av lekser, læreres begrunnelser for og praksis rundt lekser, samtidig er det betydelig mindre forskning som har undersøkt leksearbeid/lekser ut fra foreldre og familieperspektivet. Vi vet rett og slett for lite om hva foreldre og foresatte tenker om barnas leksearbeid og hvilken rolle lekser spiller i dagens familier. Siden leksearbeid oftest skjer i familiens kontekst og tid er det av betydning at foreldres og foresattes stemme høres gjennom grundig og kvalitetssikret forskningsarbeid.  Det viktig at politikere, skoleledere og lærere kan ta beslutninger rundt lekser på et informert og saklig grunnlag, hvor også foreldre/foresatte opplevelse av barnas leksearbeid er med i vurderingen.