Velg seksjon Forside
Besøksadresse Skoleveien 2 4380 Hauge i Dalane Telefon: 51 47 07 00 Send oss e-post
Postadresse Gamleveien 20 4380 Hauge i Dalane
Redaktør: Erling Mjølhus
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Vennegrupper 1. klasse

Vedtak i FAU 16.10.2018 - VENNEGRUPPER

«Vennegrupper fast for 1. trinn: FAU vedtok at det skal være et fast opplegg for vennegrupper når barna starter på skolen. • Gruppeinndeling skal gjøres av kontaktlærere på trinnet og være mest mulig likt for alle med tanke på fordeling av antall og kjønn.»

Hva er vennegruppe?

Vennegrupper er grupper av elever fra samme klasse (3-5 stk). Læreren setter sammen gruppene, ofte lurt å sette sammen noen som ikke leker så ofte sammen, slik at de kan bli bedre kjent. Gruppene møtes ca.1 gang i måneden hjemme hos hverandre (ev.annenhver mnd - det bestemmes på foreldremøte om høsten). Foreldrene har ansvar for samlingen.

Hvorfor vennegruppe?

Vi har vennegrupper for at barn og foreldre skal bli bedre kjent. Forskning viser at jo bedre barn og foreldre kjenner hverandre, jo lettere er det å forebygge og snakke om konflikter, og å lage et trygt og godt skolemiljø. Forskning viser også at det skapes en høyere terskel for å mobbe medelever man har vært hjemme hos.

Hvordan organisere vennegrupper?

Du får oversikt over vennegruppa fra kontaktlærer, det første barnet starter med å invitere. Neste måned er det barn nummer to osv. De som inviterer bestemmer hvilken dag det skal være i uka. Prøv å fordel på ulike dager. Er den aktuelle måneden vanskelig for deg, spør om å få bytte med noen andre på gruppa.

Hvor lenge varer en vennegruppe samling?

Den varer max to timer. Den siste halvtimen kan de andre foreldrene være velkomne til en kopp te/kaffe.

Hva kan vi gjøre på en vennegruppe-samling?

Det er ikke en bursdag. Dere trenger ikke ha mat, men hvis dere vil kan dere ha litt frukt eller enkel kjeks og saft/vann. Lurt at de voksne organiserer aktivitet i starten

Inne kan dere f.eks – tegne, spille brettspill, stol-leken mm

Ute kan dere f.eks – ballspill, frisbee, lekeplass, lage hinderløype, mm

Hva må jeg forberede før vennegruppe samlinga hjemme hos meg?

Send en SMS med dag, dato og klokkeslett til de andre på gruppa, gjerne en uke før.

Planlegg aktiviteter sammen med barnet ditt. Viktig at barna er aktive i planleggingen, og har noe å glede seg til.