Meny
Velg seksjon Forside
Vedlegg
Besøksadresse Skoleveien 2 4380 Hauge i Dalane Telefon: 51 47 07 00 Send oss e-post
Postadresse Gamleveien 20 4380 Hauge i Dalane
Redaktør: Erling Mjølhus
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<mars 2024><<
mars 2024
mtotfls
26272829010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
01020304050607
Rutiner for klager.

Når du som elev ønsker å ta opp noe / si fra om noe  

Dersom det er noe du ønsker å endre på i din skoledag, har skolen følgende rutiner og forventninger til atferd:  

HUSK!

- Hvis noen synes det er et problem, så er det et problem selv om ikke du synes det.

-Vi skiller mellom SAK/PROBLEM og PERSON. Det vil si at det er saken/problemet vi tar opp, ikke personen.  

RUTINER:

1) Snakk med den det gjelder (hvis du ikke selv ønsker å ta opp saken med den det gjelder, går du til steg 2)

2)Snakk med kontaktlærer (eller en annen voksen på skolen du stoler på)

3)Møte med den det gjelder. Den voksne du har snakket med avtaler et møte hvor dere kan snakke om problemet/saken. Både du og den voksne blir med på møtet.

4) Skulle du oppleve at problemet ikke løser seg ved dette, går du videre til neste nivå ved å følge rutinene for klager som da er å gå til rektor med problemet.

Dersom saken/problemet er veldig alvorlig må det rett til inspektør/rektor. Det er den voksne du snakker med som avgjør om saken er så vanskelig at den skal til inspektør/rektor.  

TIPS TIL SAMTALEN (både til den som ønsker å ta noe opp, og til den det gjelder):

Vær obs på hvordan du snakker og oppfører deg. Det er utrolig hvor langt du kommer med et smil, en rolig og saklig tone og en åpen kroppsholdning.

Lytt mer enn du snakker.

Vis respekt - og du får respekt tilbake!

Tenk på løsninger. Hvem som helst kan syte og klage. De som får til noe er de som er opptatt av å snakke om hvordan problemet kan bli løst.

Vær konkret når du skal si hva som er problemet. Bruk gjerne følgende måte å si det på (det kan være lurt å skrive ned noen setninger før du snakker med den det gjelder):

Jeg opplever at…

Dette gjør at jeg…

Jeg trenger at…    

Dialog er viktig. Den som blir påklaget skal møte den som klager med åpenhet og respekt. Ved en god dialog kan en sammen finne løsninger.

Vedlagt er rutine som gjelder når elever og foreldre klager på forhold ved skolen.