Besøksadresse Skoleveien 2 4380 Hauge i Dalane Telefon: 51 47 07 00 Send oss e-post
Postadresse Gamleveien 20 4380 Hauge i Dalane
Redaktør: Erling Mjølhus
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Valgfag på ungdomstrinnet 2022/2023

Sokndal skole vil neste år tilby fem valgfag. Det er en forutsetning for å starte opp med et valgfag at minst 10 elever søker valgfaget. Valgfagene samles i tre bolker hver på 4 dager. Valget gjøres for et år om gangen. Det betyr at det er mulig å velge et annet valgfag neste år. Dersom eleven velger et annet valgfag neste skoleår vil karakteren en får i 8./9. klasse være standpunktkarakter. Standpunktkarakterer, i motsetning til terminkarakteren, teller for inntak på videregående skole.

Valgfagene som tilbys for 2022/23 vil være:

- Utvikling av produkter og tjenester: Det er andre året vi tilbyr dette faget ved vår skole. Tanken er at vi skal prøve å finne et marked og finne ut mer om hvilket behov det har. Etterpå kan vi utvikle en tjeneste eller et produkt for å tilfredsstille dette behovet. Når vi er i gang må vi kunne drive bedriften. Dette innebærer at vi må kunne selge og videreutvikle produktet, markedsføre, regnskapsføre varene og tjenestene våre. Går du med en ide om å skape din egen arbeidsplass er gjerne dette noe for deg?

- Natur, miljø og friluftsliv: Elever som gjør dette valget må like å være ute, og gjerne også sove ute i naturen. I tillegg må eleven ikke være redd for å bære litt tungt når en er ute i terrenget. Friluftsliv innebærer ulike aktiviteter ute i naturen og gir praktiske erfaringer med natur og friluftsliv eller naturbruk. Det vil bli turer av ulik varighet. Allemannsretten og andre regler for bruk av naturen er derfor sentrale i faget. Miljø handler her om å ta vare på naturen og miljøet og å utnytte ressursene på en bærekraftig måte.

- Fysisk aktivitet og helse: Faget skal bidra til en bedre helse for den enkelte. Tradisjonelle lagidretter, individuelle treningsaktiviteter, alternative treningsformer og friluftsliv vil alle kunne være elementer som trekkes inn i opplæringen for å gi elevene fysiske utfordringer. Det er et mål at elevene får nye utfordringer, tøye egne grenser i faget og opplever mestring. Sammenhengen mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse vil også bli belyst. Elevene må i dette faget ta utfordringer både alene og sammen med andre. Faget vil gjerne komme innom; golf, håndball, stepp, kosthold og ernæring, sykling, sjakk, koordinasjon, klatring, svømming, rugby, frisbee, heiatur og ski/snøaktiviteter.

- Produksjon for sal og scene: Sal og scene er et fag som gir elevene mulighet til å lage en scenisk produksjon. Dette kan f.eks være en kortfilm, en sketsj, en sang, eller en teaterforestilling på en scene. Hele poenget er at faget skal være lystbetont og at elevene skal få produksjonserfaring. Faget skal gi elevene erfaring med alle delene i en scenisk produksjon (f.eks en film) fra planlegging til ferdig produkt, og gi forståelse for at alle delene er like viktige. Elevene skal også få oppleve og utforske ulike kunstneriske uttrykk, og det er opp til hver enkelt elev i samråd med lærer å finne oppgaver som er både kjekke og interessante.

- Design og redesign: Dette er faget for deg som liker å lage noe selv. Faget går ut på å teste ut ideer i et prosessarbeid og til slutt komme fram til et produkt. Produktene elevene lager er alt fra bruksgjenstander til kunstprodukter i nye eller gamle materialer. Faget skal bevisstgjøre elevene til å velge gjenbruk fremfor å kjøpe alt nytt. Produktene elevene lager blir presentert for de andre på skolen i form av en utstilling.

Husk at valget du gjør gjelder for hele neste skoleår. Året etter kan du gjøre et nytt valg eller fortsette med valgfaget du hadde. Av hensyn til ressursbruk kan det bli aktuelt ikke å innfri elevens første ønske.

Valg må gjøres via Visma. Dere vil  motta en melding i Visma med link til tilbakemeldings-skjema. Her skal eleven gjøre 2 valg. (Hvilket fag som prioriteres som nr. 1 og 2)
Jeg ber om at tilbakemeldingen sendes innen 13/5.

Dersom du har spørsmål kan du eller dine foresatte kontakte meg på mobilnr. under. Send meg da sms så tar jeg kontakt på kvelden. (Jeg er ikke på skolen fra 10/5 til 31/5). Jeg setter pris på å ikke bli ringt etter kl. 22.00.

Ole Geir Uthaug
Rådgiver Sokndal skole