Et godt
skolemiljø er avgjørende for elevenes læring. Sosialt trygge elever har gode
forutsetninger for læring. Læring er en av våre primæroppgaver som lærere.
Derfor er det viktig at vi jobber for å få et godt skolemiljø.
Skolen
startet også opp med Trivselsprogrammet fra skoleåret 2011-12. Det er et program
som har fokus på økt aktivitet i friminuttene. Målet med dette er at elevene
skal få økt trivsel og samhold, noe som kan motvirke for eksempel mobbing.
I februar 2024 fikk vi igjen mulighet til å bruke det digitale verktøyet klassetrivsel. Dette verktøyet skal hjelpe oss til å finne ut om elevene våre har det trygt og godt. I etterkant av undersøkelser vi gjør, har vi ansvar for å sette igang tiltak dersom noen elever ikke har det bra på skolen.
Du kan lese mer i Handlingsplanen for godt skolemiljø, se vedlegget til høyre.
Denne er under stadig revisjon.
Dette skriver fylkesmannen om §9a:
"I
opplæringslova kap. 9A er det stilt tydeleg krav til skulane om å informere
elevane og foreldra om rettane i kapittel 9A. Skulane skal også informere om
aktivitetsplikta og at saka kan meldast til Fylkesmannen.
Fylkesmannen
har laga nokre korte informasjonsvideoar, og oppdatert nettsida si slik at det
skal vere enkelt å finne informasjon og kontaktopplysningar.
Link til
informasjonsvideoar:
https://www.youtube.com/watch?v=9ewPaNLozV8
https://www.youtube.com/watch?v=_jXiw6KFIi8&feature=youtu.be
Informasjonsvideoen
kan også delast frå Fylkesmannen si Facebook-side
Sjå også
Fylkesmannen si nettside Ein trygg skoledag utan mobbing: https://www.fylkesmannen.no/nn/Rogaland/Barnehage-og-opplaring/Ein-trygg-skuledag-utan-mobbing/
"