Gjensidige forventninger

Skolens visjon
"å skape trygghet og utfordringer til hjerte, hjerne og kropp"

På Lovisenlund skole vet vi at et godt samarbeid mellom hjem og skole er en forutsetning for å få til et godt læringsmiljø. Allerede før barnet starter på skolen har foresatte store muligheter til å påvirke hvilke forutsetninger barnet har i møtet med skolen.

Den innsatsen dere legger ned i barnets utvikling og sosial samhandling, danner hovedgrunnlaget for hvordan barnet vil klare seg som elev på skolen.

Når vi tar i mot barn som elever ved skolen har foresatte, og gjerne barnehagen, vært med på å gi barna gode opplevelser slik at de møter skolen med store forventninger. På skolen ønsker vi at barna skal oppleve et læringsmiljø som er preget av trygghet og trivsel. Vi gjør vårt ytterste for at hvert enkelt barn får utfordringer som fører til læring. Læring handler ikke bare om fag, men også om å utvikle seg som menneske i et sosialt samspill med andre barn og voksne.

For å nå målene i læreplanen må alle bidra. Hvis vi skal kunne samarbeide godt, kreves det at vi har klare forventninger til hverandre. Vi må vite at alle tar ansvar og vi må være gode til å kommunisere med hverandre - også når vi trenger hjelp, eller vi må si i fra når ikke alt er som det bør være. Derfor kan dere stille forventninger til oss som jobber ved Lovisenlund skole, og vi har forventninger til dere.

Vi ber om at alle med tilknytning til skolen gjør seg kjent med hvilke forventninger vi har til hverandre i skolesamfunnet:

Av skolen kan dere forvente at
* vi arbeider for å styrke samarbeidet mellom hjem og skole, og vi opptrer som et lag med felles holdninger til barna og de foresatte
* vi har respekt for hjemmets egenart
* vi tar hurtig kontakt med hjemmet i alvorlige saker
* vi er tydelige på hvilke regler som gjelder på skolen
* vi møter elever, foresatte og andre voksne med respekt
* vi arbeider mot rasisme, mobbing og andre typer diskriminering
* vi hjelper elevene med å løse konflikter
* vi følger rask opp uønsket oppførsel
* vi bruker varierte arbeidsmetoder som fremmer læring, elevaktivitet og elevdeltakelse
* vi gjennomfører faglige utviklingssamtaler
* vi avholder minst to foreldremøter og minst to skole-hjem samtaler (konferanser) hvert skoleår
* vi er lojale mot hverandre og de bestemmelser som gjøres
* vi gjennomfører spørreundersøkelser årlig for å ivareta foreldre- og elevperspektivet på vår skole, og øke kvaliteten på undervisningen

Av deg som elev forventer vi at
* du følger skolens reglement
* du er høflig og viser hensyn og omsorg for andre elever og voksne
* du ikke er med på eller godtar mobbing
* du gir beskjed til en voksen når du ser at andre blir plaget
* du er med på å ta vare på skolen, og gir beskjed når noe blir ødelagt
* du følger gjeldende regler og databruk og dataskikk
* du ikke forstyrrer undervisningen
* du tar ansvar for dit skolearbeid og møter presis og forberedt til undervisningen

Av deg som foresatt forventer vi at
* du gjør deg kjent med skolens planer og regler
* du tar ansvar og tar del i ditt barns skolearbeid og skolehverdag
* du møter på foreldremøter og konferansetimer
* ditt barn har nødvendig utstyr med seg på skolen
* ditt barn er uthvilt, møter presis og har spist frokost
* du viser hensyn og overholder skolens trafikkregler
* du omtaler andre og skolen med positivt fortegn foran ditt barn
* du gjør avtale med kontaktlærer om møter og samtaler, slik at kommunikasjonen blir til barnets beste

Forventninger til hverandre på skolen

Det forventes at vi er
* ærlige
* lojale mot hverandre og mot vedtak
* positive
* delaktige i hverandres hverdag
* lydhøre o viser respekt for hverandres meninger
* målstyrte og har fokus på læringsutbytte til elevene
* stolte over egen arbeidsplass
* ansvarlige voksne

Med dette som utgangspunkt skal vi sammen skape en god skole for elevene ved Lovisenlund.

Fra foreldreskolen

Hvilke forventinger har foreldre til skolen?

"I skolens formålsparagraf står det at opplæringen skal skje i forståelse og samarbeid med hjemmet, men hva betyr dette i praksis? Hva skal hjem og skole samarbeide om? Hva er hjemmets oppgave, hva er skolens oppgave og hva er felles oppgaver for hjem og skole? Det er svært viktig at skole og foreldre avklarer dette slik at man har en felles forståelse av disse spørsmålene. Denne korte filmen er satt sammen av korte refleksjoner omkring nettopp dette".

Hva kan skolen forvente av foreldrene?
"Undersøkelser viser at foreldre ofte er usikre på hva skolen forventer av dem. Derfor er det viktig å avklare dette på forhånd slik at både hjem og skole har realistiske forventninger til samarbeidet. Denne korte filmen er satt sammen av korte svar på spørsmålet «Hva kan skolen forvente av foreldrene?»".

- - -
Photo by Element5 Digital on Unsplash