Skolemiljø

Visjon og forventinger
Skolens visjon er "trygghet og utfordringer for hjerte, hjerne og kropp". Den forteller noe om hvordan vi søker å se hele mennesket og alt som kan påvirke oss i omgivelsene omkring oss. Derfor har vi forventinger til alle tilknyttet Lovisenlund skole; både til oss selv, til elevene, og til deg som er foresatt.

Ingrid Lund om inkluderende læringsmiljø

Alle elever har rett til et godt skolemiljø

Vi på Lovisenlund skole arbeider kontinuerlig for at elevene ved skolen skal ha et trygt og godt skolemiljø. Dette gjør vi i et nært samarbeide med både elever, foresatte, og andre aktuelle aktører.

Det er barnets opplevelse av det psykososiale miljøet som er avgjørende for barnets trivsel og trygghet på skolen. Vi som skole har plikt til å sørge for at elevene har et godt skolemiljø; for å skape trygghet og utfordringer for hjerte, hjerne og kropp.

Vi ønsker å være åpne om at det dessverre også ved vår skole kan forekomme plaging, erting, krenkelser og mobbing. Vi oppfordrer derfor deg som foresatt til snarest å ta kontakt med skolen dersom du opplever at ditt eller andres barn blir utsatt for krenkende situasjoner av fysisk eller psykisk art. Vi forventer at du som foresatt er åpen for å samarbeide med skolen om tiltak for å endre en slik situasjon, og at du bidrar i vurderingen av tiltakene ift. om situasjonen har bedret seg. Et viktig forebyggende tiltak er at du som foresatt blir kjent med andre foreldre. Skolens sosiale handlingsplan forteller hvordan det forebyggende arbeidet mot diskriminering og mobbing foregår.

Du kan også kontakte Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) for informasjon.

Ansatte ved skolen har plikt til å gripe inn. Når det varsles om mobbing blir derfor alltid skoleledelsen varslet, undersøkelser iverksatt og involverte hjem orientert. I samarbeid med hjemmene blir vi enige om hva som skal gjøres for å løse situasjonen. Normalt sett klarer vi dette. Lykkes vi ikke i fellesskap har du som forelder rett til å be om ytterligere tiltak. Det må du gjøre skriftlig. Deretter fatter rektor et enkeltvedtak. Enkeltvedtaket vil inneholde hva skolen skal gjøre videre i saken, og med begrunnelse. Vedtaket skal som hovedregel være skriftlig, og det må inneholde opplysninger om at det er mulig for deg å klage til Statsforvalteren, og om klagefristen.

Utdanningsdirektoratet

Opplæringsloven §9a-1
“Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring".

At elevene har en rett innebærer at skoleeierens økonomi ikke er relevant for hvorvidt retten skal oppfylles eller ikke. Retten gjelder både det fysiske og det psykiske miljøet. Det er utarbeidet en brosjyre til dere foresatte, som gir oversikt over gjeldende regler for elevenes psykososiale skolemiljø (vedlegg nedenfor). Den gir hjelp til hvordan dere bør ta kontakt med skolen dersom dere ikke er fornøyde, og om hvordan dere kan klage.

På nettsidene til Utdanningsdirektoratet finner du utfyllende informasjon om hvordan skoler kan utvikle et raust og trivelig skolemiljø, samt maler for hvordan du skriftlig kan be om tiltak fra skolen og ev. skrive en klage.

Kristiansand kommune
Kristiansand ønsker å være barnas by. På kommunens nettside kan du lese om hvordan det jobbes med en folkehelsestrategi frem mot 2030. Du kan også lese om Oppvekst sin strategiplan sterkere sammen. Det er utarbeidet et felles ordensreglement for skolene i Kristiansand og en veileder for trygt og godt skolemiljø.

Les om elevombudet som også arbeider for et trygt og godt skolemiljø for barna.

Elevundersøkelsen
Undersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre for elever på 7. trinn i barneskolen. I Kristiansand gjennomfører elever på 5.-7. trinn årlig Elevundersøkelsen. Dette er en digital spørreundersøkelse som er en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet. Deltakelsen er frivillig, men av erfaring ønsker alle elever å være med på undersøkelsen. Den gir skolen viktige tilbakemeldinger på svært mange områder. Svarene fra undersøkelsen bearbeides i etterkant.

- - -

Photo by Barbara Bonanno at Pixabay