Skolemelk

Bestilling av skolemelk - hvordan?

Ønsker du at ditt barn skal få skolemelk ved siden av nistepakken sin?

Skolelyst er en abonnementsordning der foresatte kan bestille melk som eleven får utdelt på skolen i spisetida. Du kan legge inn ditt abonnement ved å registrere deg på skolelyst.no

Etter registrering og innlogging finner du informasjon om tilgjengelige produkter på Lovisenlund skole. Velg den melken du ønsker for ditt barn. Enkelt og raskt.

Se også informasjon i dokumentet nedenfor.

NB! Utdeling av melk til ditt barn starter når skolen har fått beskjed fra Skolelyst om abonnementet for ditt barn. Det kan ta noen dager fra du legger inn abonnementet og betaler, til vi får beskjed.

På samme side som du tegner abonnement, finner du også annen nyttig informasjon og gode tips til skolematen.

Hvorfor skolemelk?

"Det er i  barne- og ungdomsårene man legger de beste forutsetningene for et sterkt skjelett som skal vare gjennom hele livet. Da er det viktig å ha alle byggesteinene tilgjengelig. Som en del av et balansert kosthold og en aktiv livsstil bidrar kalsium, fosfor og protein til at bein og knokler utvikler seg normalt. Velg gjerne melk som er tilsatt vitamin D. Melk er en viktig kilde til kalsium og er derfor spesielt viktig for barn og ungdom når skjelettet utvikles. Hvis melken er tilsatt vitamin D, vil kroppen ta opp kalsium mer effektivt. Vitamin D finnes det mye av i fet fisk og tran, men er også tilsatt i ekstra lett melk og i den smaksatte skolemelken.

For barn som ikke drikker melk, og i tillegg spiser lite ost og yoghurt, er det viktig å være ekstra oppmerksom. Da må man finne andre kilder til jod og kalsium i kosten, eller ta tilskudd" .