TL-programmet

"Barn og ungdom på trivselslederskoler skal være aktive og inkluderende - med store smil om munnen"!

På Lovisenlund skole er trivselsprogrammet et av skolens satsingsområder. Trivselsprogrammet er del av vårt arbeide mot mobbing;

Ifølge Olweus’ programpakke mot mobbing er en godt utrustet skolegård, med rom for positive aktiviteter, et sentralt element i arbeidet for å redusere mobbing (Skolens utearealer, 2003:11): – I våre store undersøkelser ser vi at ca. 60% av all mobbing skjer i skolegården, og vi vet at godt vakthold fra de voksne og spennende aktiviteter for de unge, er to vesentlige faktorer som kan være med å forebygge mobbing. André Baraldsnes, leder for Olweus-programmet.

Trivselsleder er Skandinavias største program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomskolen. Programmet brukes av mer enn 900 barne- og ungdomsskoler i Norge i alle 19 fylker og i omlag 160 kommuner. Også i Sverige, Island og Danmark brukes programmet.

Målet med programmet er å:

• Gi økt og mer variert aktivitet i friminuttene
• Bygge vennskap
• Hindre konflikter
• Gi inkluderende, vennlige og respektfulle elever

Drift av programmet
Som TL-skole er Lovisenlund del av et TL-nettverk med en koordinator som med jevne mellomrom holder nettverksmøter der TL-ansvarlige på den enkelte skole deltar. Innen nettverket kan det også inviteres til trivselsseminar, aktivitetskurs for bl.a. gymlærere, ansvarlige for fysisk aktivitetstime, SFO-ansatte, og TL-ansvarlige m.fl. Nettverket har også to årlige lekekurs for de innvalgte trivselslederne blant skolens elever.

Trivselslederne velges etter nominasjonsvalg på skolen to ganger i året. Første nominasjon blir i løpet av skolens to første uker i august. Elevene nominerer medelever som de mener er inkluderende, snille, som tar ansvar, er respektfulle, viser omsorg, og som er gode til å organisere. Elever som plager eller mobber medelever kan ikke bli trivselsledere før atferden er endret over en lengre periode. Nominasjonen foregår anonymt, og det totale resultatet er kun til bruk for læreren. I visse tilfeller kan læreren overstyre elevenes nominasjon. Trivselslederne velges for et halvår om gangen, men kan gjenvelges for enda et halvår. Dersom en elev har vært trivselsleder i to perioder, må eleven ha en pause det tredje halvåret, for å sikre rotasjon.

Trivselslederne blant elevene får opplæring på leke- og aktivitetskurs i regi av Trivselsprogrammet. Høstens kurs finner som oftest sted i september. Her gjennomgås et variert utvalg leker og aktiviteter. Trivselslederne får tips om hvordan de skal lede aktivitet, og et foredrag om det å være inkluderende, vennlig og respektfull. I storefriminuttet bærer trivselsledere ut utstyr til områder som er avsatt til ulike aktiviteter og leker. Med synlige trivselsledervester eller kapteinsbind setter de i gang leken, og passer på at alle som vil, får være med. Trivselslederne leder leken, men de er også med og leker selv. De passer på at alle følger reglene, og er greie med hverandre. De evaluerer aktivitetene og lekene på jevnlige møter.

Hvordan organiseres aktivitetene i langfriminuttet på skolen?
I langfriminuttet har TL-lederne ansvar for å bære ut utstyret til det fastsatte området for leken eller aktiviteten. De bærer godt synlige TL-vester eller kapteinsbånd slik at alle barn ved skolen ser og vet hvem de er. TL-lederne setter i gang leken/aktiviteten, leder denne, og er selv deltaker. De passer på at alle følger reglene, og at alle er greie med hverandre. Evalueringen av lekene og aktivitetene foregår på egne møter.

Å få flere barn med i leken er et viktig aspekt i arbeidet med et inkluderende læringsmiljø, hvor unge skal kunne bygge vennskapsrelasjoner med jevnaldrende (Nordahl 2009 m.fl.). Samtidig vet man at det å ha venner beskytter mot mobbing (Roland 2007, m.fl.) og andre psykiske belastninger.

Relatert lesning: TL-programmet

TL-undervisning
Som del av TL-programmet ligger også TL-undervisningen. - Aktiv TL-undervisning imøtekommer ulike læringsbehov hos elevene. Ved å bruke ulike strategier i undervisningen får man også med de elevene som har behov for mer variert undervisning og mindre stillesitting, sier TL-koordinator og avdelingsleder ved Alvøen skole, Wenche Stendal.

Aktiv TL-undervisning dreier seg om aktive, tilpassede undervisningsopplegg ift. tema, fag og nivå som er knyttet opp mot kompetansemålene i Kunnskapsløftet. I kombinasjon med TL-aktivitet i langfriminuttene, er målet med TL-undervisningen å øke elevenes fysiske aktivitet til helsedirektoratets målsetting om 60 minutters fysisk aktivitet daglig, samt at undervisningsoppleggene tilrettelegger for måloppnåelse i det enkelte fag.

Foto Anne-Lise Stangenes og Trine Kvandal Stiauren