LU-skole

Lovisenlund skole satser på fremtidens lærere

Partnerskole
Som en av fem lærerutdanningskoler er Lovisenlund nøye utvalgt som partnerskole. Vi samarbeider spesielt tett med universitetet om praksisopplæring av fremtidens lærere, og med FoU-arbeid.

Lærerutdanningsskole
Gjennom oppdraget som lærerutdanningsskole arbeider ansatte ved Lovisenlund systematisk med skoleutvikling over flere år. Vi tar imot studenter på masternivå til 6 ukers praksis i fjerde studieår; en uke om høsten og fem uker i februar-mars. Masterstudentene bruker skolen til innhenting av data til sine masteroppgaver når disse skrives året etter. Gjennom arbeidet er alle ansatte del av praksisfellesskapet. De øvrige partnerskolene er Blomdalen i Lindesnes kommune (Mandal), Høvåg i Lillesand, og Karuss og Nygård skole i Kristiansand.

Kick-off for LU-skolene var 7. januar 2020.

Kompetanseheving
Høsten 2020 satte alle pedagoger ved skolen seg på studiebenken. Vi fikk informasjon om det kommende studiets innhold fra Ina Jagtøien (Pedagogisk Senter), Line Mastad (UiA) og Irina Ivashenko Amdal (UiA).Kompetansehevingen "Veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet 1-10" var del av partnerskolesamarbeidet med Universitetet i Agder; del av FOU-arbeidet. Eksamen ble avlagt i januar 2022.

Samarbeidsarena for FoU-arbeid
"Avdeling for lærerutdanning inviterte til felles workshop for å skape en arena for FoU-samarbeid mellom Kristiansand kommune, lærerutdanningsskolene og fagmiljøet ved GLU høsten 2022. Fra Lovisenlund deltok fungerende rektor, inspektør og LU-kontakt, Ellen Johansen. [...] Tanken bak samarbeidsarenaen er at den kan gi muligheter for forskningsarbeid basert på skolenes behov og aktuelle forskningstema".

Relatert lesning: Ny samarbeidsarena for FoU-arbeid i grunnskolelærerutdanningene

Modell og mentor-kurs
Da Modell og Mentor-seminaret; kurs for lærerutdannere, ble holdt på Fevik, deltok tre representanter fra Lovisenlund. Det var inspektør Arnt Jacob Grindheim, og lærerutdannerne og pedagogene Karoline Hannevik Strand og Anne-Lise Stangenes. Kurset var for alle som arbeider med lærerutdanning ved universitet, i praksisopplæringen, og andre samarbeidspartnere.

Overordnet målsetting for kurset
*Å styrke samarbeid mellom lærerutdannere på universitet og i praksisfeltet og utvikle felles kompetanse i ulike aktuelle metoder og strategier.

Kurset fokuserte på muligheter og utfordringer i rollen som lærerutdanner der vi så på hvordan god kommunikasjon og samarbeid bidrar til å utvikle felles kompetanse innen ulike metoder og strategier.

Kursets innhold
*Ny forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i forhold til hva som fører til økt læring og gode læreprosesser, pedagogens rolle, holdninger og praksis i møte med den enkelte samarbeidspartner, student og elev.
*Å dele forståelser med hverandre når det gjelder metoder som anvendes ved universitetet og i skolehverdagen.

Læringsutbytte
*Styrket bevissthet i forhold til egen pedagogisk praksis i møte med studentene, og kommunikasjonen mellom universitet og praksisfelt.
*Dypere innsikt i hvordan ulike metoder kan utvide eget repertoar, skape arbeidslyst- og glede for både studenter og lærerutdannere, og gi nye innfallsvinkler til læring.

Praktisk veiledningspedagogikk, strategier og metode - oppfriskning
1. februar 2023 tok alle pedagoger del i et oppfriskningskurs i praktisk veiledningspedagogikk i regi av UiA. Kursholder var Gry Helstedt Håtveit. Gjennom teori, refleksjoner og caser gjennomgikk praksisveilederne dialogkafé og veiledningssituasjoner utfra egne, opplevde caser.

Mer om kurset

Photo by Mediamodifier at Pixabay and Anne-Lise Stangenes