Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)

FAU er foreldrerådets arbeidsutvalg og består av foreldrerepresentantene valgt av foresatte på de ulike klassetrinnene. FAU skal arbeide for god trivsel blant elevene ved skolen.

Om FAU ved Lovisenlund skole
Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte som har elever på Lovisenlund skole. Rådet skal arbeide for å utvikle samarbeidet mellom hjem og skole og finne fram til trivselsfremmende tiltak som kan komme skolen og elevene til gode. Arbeidsutvalget til foreldrerådet (FAU) består av to foreldrerepresentanter fra hvert klassetrinn.

Valgordning for FAU ved Lovisenlund
* Foreldre som velges som foreldrekontakter ved Lovisenlund sitter i to år. Første år er de vararepresentanter.
  Det andre året går de inn som medlemmer.
* Foreldre på 1.trinn velger fire foreldrekontakter ved første anledning etter skolestart.
  To av disse går inn som medlemmer. De to andre fungerer som vararepresentanter første året, og er medlemmer
   påfølgende år.
* Fra og med andre trinn vil valg av to nye foreldrekontakter foregå på siste foreldremøte før sommerferien.
* Vararepresentanter til FAU skal være med på det siste FAU-møtet før sommeren, slik at de får en liten innføring.
    På dette møtet velges ny FAU-leder, nestleder, sekretær og kasserer.

Første FAU-møte
* Første FAU-møte er i august/september. Rektor innkaller normalt til dette møtet.
* Skoleledelsen informerer om FAU og skolen.
* Hvert trinn skal ha egen FAU perm.
* FAU leder overtar nøkkel og kode, samt informasjon om pålogging til FAUs seksjon på skolens nettside.
* Kasserer overtar informasjon angående bankkonto.
* FAU-møtene holdes samme dag som skolens samarbeidsutvalg har møte, normalt andre tirsdag i måneden.

Hva gjør FAU-leder på Lovisenlund?
* FAU-leder er med i samarbeidsutvalget, som tidligere ble omtalt som skolens styre, og deltar i
  samarbeidsutvalgets møter.
* FAU-leder har ansvar for å kalle inn til FAU-møte i god tid før neste møte.
* FAU-leder legger referat fra FAU-møte på skolens hjemmeside når det er mottatt fra sekretær.
* FAU-leder har ansvar for oppdatering av FAU sin seksjon på skolens nettside.

Fordeling av midler fra FAU
FAU får overskuddet fra 17. mai-arrangementet på skolen, og inntektene fra Lova-dagen annethvert år. Det andre året går inntektene fra Lova-dagen til vennskapsbyen Rajshahi i Bangladesh. FAU skal bruke sine midler til trivselsfremmende tiltak ved skolen, derunder opprusting av ute- og inneareal og lekeapparater.

Avslutningstur for 7. trinn: Fra 2010 har FAU tildelt 7. trinn 500 kroner per elev som foreldrerådets bidrag til avslutningstur.

Sosiale aktiviteter: FAU ønsker å gi hvert enkelt trinn anledning til å søke midler til sosiale arrangement eller lignende. Det kan søkes om støtte for inntil kr 50,- pr. elev pr. skoleår. Søknad sendes FAU fortløpende. Skjema til høyre under "Dokumenter".

Temakveld: FAU dekker årlig kostnadene for et temamøte med omtrent 2.500 kroner. Skolen dekker tilsvarende beløp.

Foreldrenettverk i skolen

Kristiansand kommune og KOMFUG (Kommunalt foreldreutvalg i Kristiansand) samarbeider om å oppfordre foresatte til å samles i foreldredrevne nettverk. Dette gjøres via sentrale årlige samlinger for FAU og SU-ledere og rektorene.

FUG skriver på sine nettsider om foreldrenettverk:

"Foreldre kan ha behov for å diskutere utfordringer og muligheter de opplever i hverdagen til egne barn. Et godt foreldrenettverk er derfor godt å ha og skaper trygghet for både skolebarna og foreldrene. Foreldrenettverk opprettes ofte på initiativ fra skolen gjennom foreldremøter og sosiale tilstelninger på skolen, men kan også gjerne skje på foreldrenes eget initiativ. Da er det viktig å huske på at alle må føle seg inkludert."

KOMFUG har på sin nettside laget en veileder for foreldrenettverk.

Foto Anne-Lise Stangenes