Tilpasset opplæring

Opplæringsloven
Alle barn har i følge Opplæringsloven rett til tilpasset opplæring. Både i grunnskolen, og i den videregående opplæringen, skal undervisningen tilpasses og tilrettelegges for alle elever ut fra den enkeltes forutsetninger.

Spesialundervisning
Elever som ikke har, eller ikke kan få, et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning. Spesialundervisningen skal ha et slikt innhold at det samlede tilbudet gir eleven et forsvarlig utbytte av opplæringen. Foreldre/pårørende kan ta kontakt med kontaktlærer/rektor for å melde behov om hjelp. De kan også kontakte Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) direkte.

Henvisning og sakkyndig vurdering
Elever som trenger særskilt tilpasning (spesialundervisning) må henvises til PPT. Før kommunen gjør vedtak om spesialundervisning, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av de spesielle behovene som eleven har. Vurderingen skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og hvilke opplæringstilbud som bør gis.

Enkeltvedtak og IOP
Rektor fatter enkeltvedtak ut fra sakkyndig vurdering. Deretter skriver kontaktlærer en Individuell Opplæringsplan (IOP) i samarbeid med aktuelle aktører, foresatte og eleven. En årsrapport skrives ved skoleårets slutt.

Hos Udir kan du som er foresatt finne god informasjon om spesialundervisning

Hvordan kan du som foresatt hjelpe ditt barn med lesing hjemme?

Mange foresatte ber om tips og hjelp til hvordan en kan hjelpe med lesingen hjemme. Foruten å samtale med ditt barns kontaktlærer og spesialpedagogisk ansvarlig på skolen, kan du f.eks. på nettsiden til Lesesenteret i Stavanger finne gode artikler om lesing, hva lesing er, og få gode råd, både gjennom video og skriftlige artikler.

Hos Lesesenteret på nett kan du også få informasjon om Lese- og skrivevansker.

Hvordan kan du som foresatt hjelpe ditt barn med regning hjemme?
På Udir står det at "Barn og elever med matematikkvansker strever med å lære grunnleggende ferdigheter innen deler av, eller hele, matematikkfaget". Hvordan du som foresatt kan gjenkjenne slike utfordringer kan du lese mer om her, og hos Statped. Ikke nøl med å be om en samtale med kontaktlærer dersom du ønsker en samtale om ditt barn og matematikkfaget.

Relatert lesning: Utdanningsforskning - matematikkvansker

- - -